Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,30,50zaliczenie
wykładyW1 15 0,70,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka, mechanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych6
T-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów6
T-P-3Kolokwia3
15
wykłady
T-W-1Definicje sił przekrojowych, zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi2
T-W-2Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych6
T-W-3Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów6
T-W-4Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-P-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów8
A-P-4Konsultacje3
A-P-5Zaliczenie3
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_C/05-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
BIE-NL_1A_W06, BIE-NL_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BIE-NL_1A_C/05-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi
BIE-NL_1A_W04C-3T-W-3, T-P-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_C/05-1_U01
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
BIE-NL_1A_U04C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1
BIE-NL_1A_C/05-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
BIE-NL_1A_U04C-3T-P-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_C/05-1_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
BIE-NL_1A_K04C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-P-1, T-P-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_C/05-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
2,0
3,0zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE-NL_1A_C/05-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi
2,0
3,0zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_C/05-1_U01
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE-NL_1A_C/05-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_C/05-1_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  3. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  4. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  5. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  6. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  7. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
  2. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976
  3. Silicki A, Silicka E., Metoda optymalnego wzmacniania przestrzennych konstrukcji kratowych z wykorzystaniem analizy wrażliwości systemowego wskaźnika niezawodności, Pomiary, Automatyka, Kontrola. Vol. 56, s. 613 - 616, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych6
T-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów6
T-P-3Kolokwia3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje sił przekrojowych, zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi2
T-W-2Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych6
T-W-3Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów6
T-W-4Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-P-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów8
A-P-4Konsultacje3
A-P-5Zaliczenie3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/05-1_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
BIE-NL_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-W-1Definicje sił przekrojowych, zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/05-1_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-3Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów
T-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/05-1_U01Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-W-1Definicje sił przekrojowych, zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/05-1_U02Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/05-1_K01Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-1Definicje sił przekrojowych, zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-3Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
T-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0