Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Instalacje budowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje budowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,50,56zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Fizyka
W-2Ukończony kurs: Matematyka
W-3Ukończony kurs: Rysunek Techniczny
W-4Ukończony kurs: Podstawy CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Określenie średnic przewodów wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej.2
T-P-6Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-7Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.1
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.1
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych10
A-P-3przygotowanie opracowania projektowego10
A-P-4konsultacje z nauczycielem10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2zaliczenie wykładów1
A-W-3opracownie materiału wykładowego na podstawie wskazanej literatury20
A-W-4Konsultacje10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/09_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
BIE-NL_1A_W07, BIE-NL_1A_W13, BIE-NL_1A_W12C-2, C-1, C-3T-P-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-4M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/09_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
BIE-NL_1A_U08, BIE-NL_1A_U22C-6, C-7, C-5, C-4T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-7, T-P-1, T-P-6, T-P-5, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-4M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/09_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
BIE-NL_1A_K01C-8, C-9T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-7, T-P-1, T-P-6, T-P-5, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-4M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/09_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/09_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/09_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  2. Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
  4. PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
  5. PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
  6. PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992
  7. Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo Praktyczne: projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm serwis, Poznań, 2005
  8. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U Nr 75, poz 690 z 2002 z pozn. zm., Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Minister transportu, budownictwa i gospodarki wodnej, 2002
  9. Szaflik W., Zużycie ciepła związane z eksploatacją instalacji ciepłej wody, Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne: projektowanie, wykonanie, eksploatacj: praca zbiorota. Vol. 3, Warszawa, 2017
  10. Borsukiewich-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6 (121) - 2015, pp. 65...
  11. Szaflik W., Projektowanie instalacji ciepłej wody w budynkach mieszkalnych, Ośrodek Informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 2011, ISBN 978-83-88695-29-2

Literatura dodatkowa

  1. Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Określenie średnic przewodów wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej.2
T-P-6Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-7Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.1
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.1
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych10
A-P-3przygotowanie opracowania projektowego10
A-P-4konsultacje z nauczycielem10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2zaliczenie wykładów1
A-W-3opracownie materiału wykładowego na podstawie wskazanej literatury20
A-W-4Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/09_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE-NL_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
BIE-NL_1A_W12Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z zakresu instalacji budowlanych
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/09_U01Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranego kierunku
BIE-NL_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
Treści programoweT-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-7Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego
T-P-6Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-5Określenie średnic przewodów wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/09_K01Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko
Treści programoweT-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-7Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego
T-P-6Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-5Określenie średnic przewodów wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0