Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Technologia wody i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia wody i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Bogusławski <Bartosz.Boguslawski@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia, biologia, matematyka, podstawy technologii wody i ścieków |
W-2 | znajomość programu CAD, rysunek techniczny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z charakterystyką wód naturalnych i nowoczesnymi procesami ich uzdatniania |
C-2 | wyrobienie umiejętności wyboru technologii uzdatniania wody |
C-3 | zapoznanie studentów z metodami oczyszczania ścieków w warunkach tlenowych oraz metodą hydrofitowej oczyszczalni ścieków |
C-4 | zapoznanie studentów z projektem przydomowej oczyszczalni ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt przydomowej oczyszczalni ścieków. Obliczenie czynnej objętości osadnika gnilnego. Zaprojektowanie osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego. Filtry piaskowe. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka jakościowa wód naturalnych. Fizyczne, chemiczne i biologiczne procesy uzdatniania wody. Uzdatnianie wód podziemnych w warstwie wodonośnej. Oczyszczanie ścieków w warunkach tlenowych. Charakterystyka metody hydrofitowej w oczyszczaniu ścieków. Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych. Zastosowanie oczyszczalni hydrofitowej do oczyszczania wód opadowych, ścieków przemysłowych oraz odciekówze składowisk. Zasady projektowania oczyszczalni hydrofitowej. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych | 7 |
A-P-3 | Uczestniczenie w konsultacjach | 3 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków | 12 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 3 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 3 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentyjący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych. Ocena za projekt. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena za zaliczenie przeprowadzone po odbytych wykłądach w formie pisemnej, jako pytania otwarte. Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/D/05_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie dostępne technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wpływ wody i ścieków na środowisko naturalne. Mieć poszerzoną wiedzę z technologii wody i ścieków. Zna i rozumie technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz pracę urządzeń tam wykorzystywanych. | IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W09 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/D/05_U01 Student potrafi zaprojektować przydomową oczyszczalnię ścieków z programie CAD. Potrafi zaprojektować i wyliczyć objętość osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego, filtrów piaskowych. Potrafi interpretować i znależć rozwiązania alternatywne w stosunkudo istniejących już przydomowych oczyszczalni ścieków. | IS_2A_U09, IS_2A_U20, IS_2A_U21 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/D/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnego uzupełniania i poszerzania wiedzy z zakresu technologii wody i oczyszczania ścieków. Jest gotowy do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. Jest gotowy do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego i innych osób. | IS_2A_K03, IS_2A_K06, IS_2A_K07 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/D/05_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie dostępne technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wpływ wody i ścieków na środowisko naturalne. Mieć poszerzoną wiedzę z technologii wody i ścieków. Zna i rozumie technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz pracę urządzeń tam wykorzystywanych. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Wymienia substancje niebezpieczne występujące w ściekach i ich wpływ na środowisko. Poprawnie tłumaczy procesy technologiczne uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Wie jak zaprojektować prostą przydomową oczyszczalnię ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/D/05_U01 Student potrafi zaprojektować przydomową oczyszczalnię ścieków z programie CAD. Potrafi zaprojektować i wyliczyć objętość osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego, filtrów piaskowych. Potrafi interpretować i znależć rozwiązania alternatywne w stosunkudo istniejących już przydomowych oczyszczalni ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie gospodarki odpadami. Poprawnie oblicza wielkość prostej przydomowej oczyszczalni ścieków. Projekt wykonany jest poprawnie w programie CAD bez błędów obliczeniowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/D/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnego uzupełniania i poszerzania wiedzy z zakresu technologii wody i oczyszczania ścieków. Jest gotowy do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. Jest gotowy do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego i innych osób. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy . Jego wyniki są mało rzetelne. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w dziedzinie technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i do poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dymaczewski Z., Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS Odz. Wielkopolski, Poznań, 2011
- Obarska-Pempkowiak H., Gajewska M., Wojciechowska E., Hydrofitowe oczyszczanie wód i ścieków, PWN, Warszawa, 2010
- Miksch K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, PWN, Warszawa, 2010
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2009
- Nawrocki J., Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
- Sadecka Z., Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki Sp. Z o.o., 2010
- Rak R., Bezpieczna woda wodociągowa. Zarządzanie ryzykiem w systemie zaopatrzenia w wodę., Of. Wydaw. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009
Literatura dodatkowa
- Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2002
- Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004