Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geodezja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geodezja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusława Fiłoniuk <Boguslawa.Filoniuk@zut.edu.pl>, Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki - szkoła średnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11 Umiejętność korzystania z instrumentów geodezyjnych 2 Umiejętność korzystania z dokumentacji geodezyjnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Skala. Podziałki. Miary kąta.2
T-L-2Nanoszenie wieloboku i obliczanie powierzchni metodą graficzną.2
T-L-3Obliczanie powierzchni metodą mechaniczną- planimetrowanie.2
T-L-4Obliczanie objętości mas ziemnych z przekrojów.2
T-L-5Teodolit.2
T-L-6Pomiar kątów.2
T-L-7Pomiar sytuacyjny2
T-L-8Ciąg poligonowy.2
T-L-9Niwelator -sprawdzenie.2
T-L-10Niwelacja ciągu.2
T-L-11Niwelacja powierzchniowa.2
T-L-12Pomiar tachimetryczny.4
T-L-13Pomiar punktu niedostępnego.2
T-L-14Kolokwium.2
30
wykłady
T-W-1Istota geodezji. Klasyfikacja map. Obliczanie powierzchni-metody: analityczna, graficzna.2
T-W-2Metoda mechaniczna- planimetrowanie. Rachunek współrzędnych.Orientacja pomiarów.2
T-W-3Obliczanie objętości mas ziemnych (metoda trójkątów,przekrojów,warstwic)2
T-W-4Teodolit. Pojęcie kąta poziomego i pionowego.2
T-W-5Pomiar kąta poziomego i pionowego. Obliczanie kątów.2
T-W-6Osnowy poziome. Pomiary długości. Pomiary sytuacyjne.2
T-W-7Pomiary szczegółów. Ciąg poligonowy.2
T-W-8Pomiary wysokościowe. Niwelator.2
T-W-9Rodzaje niwelacji. Ciągi niwelacyjne.2
T-W-10Niwelacja powierzchniowa. Tachimetria.2
T-W-11Opracowanie map sytuacyjno-wysokościowych.2
T-W-12Pomiar punktu niedostępnego. Fotogrametria.2
T-W-13Tyczenie tras (odcinki proste, łuki).2
T-W-14Pomiary realizacyjne budowli wodnych.2
T-W-15Sprawdzian.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Opracowanie materiału- studia literaturowe26
A-L-4Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału -studia literaturowe26
A-W-4Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/04_W01
Zna podstawy tworzenia i czytania map.
IS_1A_W02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/04_U01
Potrafi samodzielne korzystać z literatury
IS_1A_U15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1
IS_1A_S1/B/04_U02
Potrafi czytać mapy geodezyjne
IS_1A_U03C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/04_K03
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne
IS_1A_K03C-1T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/04_W01
Zna podstawy tworzenia i czytania map.
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu tworzenia i czytania mapy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/04_U01
Potrafi samodzielne korzystać z literatury
2,0
3,0Student potrafi znaleźć potrzebne mu informacje ze wskazanej przez prowadzącego literatury.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/04_U02
Potrafi czytać mapy geodezyjne
2,0
3,0Student potrafi czytać mapy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/04_K03
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne
2,0
3,0Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo w trakcie wykonywania ćwiczeń terenowych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kosiński W., Geodezja, SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Gil J., Pomiary geodezyjne w praktyce inżynierskiej, Zielonogórski Uniwersytet, Zielona Góra, 2005
  2. Przewłocki St., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1997
  3. Wysocki J., Geodezja z fotogrametrią, SGGW, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Skala. Podziałki. Miary kąta.2
T-L-2Nanoszenie wieloboku i obliczanie powierzchni metodą graficzną.2
T-L-3Obliczanie powierzchni metodą mechaniczną- planimetrowanie.2
T-L-4Obliczanie objętości mas ziemnych z przekrojów.2
T-L-5Teodolit.2
T-L-6Pomiar kątów.2
T-L-7Pomiar sytuacyjny2
T-L-8Ciąg poligonowy.2
T-L-9Niwelator -sprawdzenie.2
T-L-10Niwelacja ciągu.2
T-L-11Niwelacja powierzchniowa.2
T-L-12Pomiar tachimetryczny.4
T-L-13Pomiar punktu niedostępnego.2
T-L-14Kolokwium.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota geodezji. Klasyfikacja map. Obliczanie powierzchni-metody: analityczna, graficzna.2
T-W-2Metoda mechaniczna- planimetrowanie. Rachunek współrzędnych.Orientacja pomiarów.2
T-W-3Obliczanie objętości mas ziemnych (metoda trójkątów,przekrojów,warstwic)2
T-W-4Teodolit. Pojęcie kąta poziomego i pionowego.2
T-W-5Pomiar kąta poziomego i pionowego. Obliczanie kątów.2
T-W-6Osnowy poziome. Pomiary długości. Pomiary sytuacyjne.2
T-W-7Pomiary szczegółów. Ciąg poligonowy.2
T-W-8Pomiary wysokościowe. Niwelator.2
T-W-9Rodzaje niwelacji. Ciągi niwelacyjne.2
T-W-10Niwelacja powierzchniowa. Tachimetria.2
T-W-11Opracowanie map sytuacyjno-wysokościowych.2
T-W-12Pomiar punktu niedostępnego. Fotogrametria.2
T-W-13Tyczenie tras (odcinki proste, łuki).2
T-W-14Pomiary realizacyjne budowli wodnych.2
T-W-15Sprawdzian.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Opracowanie materiału- studia literaturowe26
A-L-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału -studia literaturowe26
A-W-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/04_W01Zna podstawy tworzenia i czytania map.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące w szczególności zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-11 Umiejętność korzystania z instrumentów geodezyjnych 2 Umiejętność korzystania z dokumentacji geodezyjnej
Treści programoweT-W-5Pomiar kąta poziomego i pionowego. Obliczanie kątów.
T-W-6Osnowy poziome. Pomiary długości. Pomiary sytuacyjne.
T-W-1Istota geodezji. Klasyfikacja map. Obliczanie powierzchni-metody: analityczna, graficzna.
T-W-2Metoda mechaniczna- planimetrowanie. Rachunek współrzędnych.Orientacja pomiarów.
T-W-3Obliczanie objętości mas ziemnych (metoda trójkątów,przekrojów,warstwic)
T-W-4Teodolit. Pojęcie kąta poziomego i pionowego.
T-W-7Pomiary szczegółów. Ciąg poligonowy.
T-W-8Pomiary wysokościowe. Niwelator.
T-W-9Rodzaje niwelacji. Ciągi niwelacyjne.
T-W-10Niwelacja powierzchniowa. Tachimetria.
T-W-11Opracowanie map sytuacyjno-wysokościowych.
T-W-12Pomiar punktu niedostępnego. Fotogrametria.
T-W-13Tyczenie tras (odcinki proste, łuki).
T-W-14Pomiary realizacyjne budowli wodnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu tworzenia i czytania mapy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/04_U01Potrafi samodzielne korzystać z literatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Potrafi uczyć się samodzielnie
Cel przedmiotuC-11 Umiejętność korzystania z instrumentów geodezyjnych 2 Umiejętność korzystania z dokumentacji geodezyjnej
Treści programoweT-W-1Istota geodezji. Klasyfikacja map. Obliczanie powierzchni-metody: analityczna, graficzna.
T-W-2Metoda mechaniczna- planimetrowanie. Rachunek współrzędnych.Orientacja pomiarów.
T-W-3Obliczanie objętości mas ziemnych (metoda trójkątów,przekrojów,warstwic)
T-W-12Pomiar punktu niedostępnego. Fotogrametria.
T-W-13Tyczenie tras (odcinki proste, łuki).
T-W-14Pomiary realizacyjne budowli wodnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi znaleźć potrzebne mu informacje ze wskazanej przez prowadzącego literatury.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/04_U02Potrafi czytać mapy geodezyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U03Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne; potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-11 Umiejętność korzystania z instrumentów geodezyjnych 2 Umiejętność korzystania z dokumentacji geodezyjnej
Treści programoweT-W-5Pomiar kąta poziomego i pionowego. Obliczanie kątów.
T-W-6Osnowy poziome. Pomiary długości. Pomiary sytuacyjne.
T-W-4Teodolit. Pojęcie kąta poziomego i pionowego.
T-W-7Pomiary szczegółów. Ciąg poligonowy.
T-W-8Pomiary wysokościowe. Niwelator.
T-W-9Rodzaje niwelacji. Ciągi niwelacyjne.
T-W-10Niwelacja powierzchniowa. Tachimetria.
T-W-11Opracowanie map sytuacyjno-wysokościowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi czytać mapy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/04_K03Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
Cel przedmiotuC-11 Umiejętność korzystania z instrumentów geodezyjnych 2 Umiejętność korzystania z dokumentacji geodezyjnej
Treści programoweT-W-5Pomiar kąta poziomego i pionowego. Obliczanie kątów.
T-W-6Osnowy poziome. Pomiary długości. Pomiary sytuacyjne.
T-W-9Rodzaje niwelacji. Ciągi niwelacyjne.
T-W-10Niwelacja powierzchniowa. Tachimetria.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo w trakcie wykonywania ćwiczeń terenowych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0