Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu PHS-Socjologia gospodarki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS-Socjologia gospodarki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii i wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Dwa paradygmaty w naukach o gospodarce. Przekraczanie barier między ekonomią i socjologią. Główne orientacje łączące problematykę ekonomiczną i socjologiczną. Omówienie wybranych teorii.3
T-W-2Człowiek w gospodarce. Jednostka w perspektywie socjologicznej i w teorii ekonomii. Jednostka i wspólnota. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.2
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.2
T-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.2
T-W-5Rynek jako regulator procesów gospodarczych i instytucja społeczna.Rynki regulowane - podejście instytucjonalne. Dylemat wolności rynkowej. Rynek pracy - instytucje i rywalizacja.3
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.2
T-W-7Aktorzy sfery ekonomicznej i ich strategie. Główni aktorzy i najważniejsze strategie. Pracownicy jako zbiorowy aktor społeczny. Administracja społeczna - biurokracja.3
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.2
T-W-9Struktura społeczna w Polsce. Badania struktury klasowej oraz społeczno-zawodowej. Hierarchia prestiżu zawodów. Potoczne postrzeganie struktury społecznej. Badania opinii o gospodarce i wizji gospodarki dobrze urządzonej.2
T-W-10Przedsiębiorstwo jako system społeczny. Jednostka w przedsiębiorstwie. Role, więzi, motywacje, interesy. Kultura i ideologia przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo jako forma organizacji społecznej. Władza.3
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.2
T-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.2
T-W-13Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne utrwalanie materiału9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-1_W01
Student zna i rozumie poszerzoną wiedzę o relacjach pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi w gospodarce
IS_1A_W26C-1T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-11, T-W-3, T-W-10, T-W-13, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-1_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
IS_1A_U24, IS_1A_U22, IS_1A_U16C-1T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-1_K01
Student jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę ekonomiczną rozszerzoną o wymiar społeczny
IS_1A_K08, IS_1A_K06C-1T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-13, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/01-1_W01
Student zna i rozumie poszerzoną wiedzę o relacjach pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi w gospodarce
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i kategorie służące opisowi zjawisk ekonomicznych rozszerzonych o wymiar społeczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/01-1_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
2,0
3,0Student potrafi wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/01-1_K01
Student jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę ekonomiczną rozszerzoną o wymiar społeczny
2,0
3,0Jest gotów do ciągłego pogłębiania wiedzy ekonomicznej rozszerzonej o wymiar społeczny w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gardawski J., Socjologia gospodarki, Difin, Warszawa, 2008
  2. Giłejko L., Socjologia gospodarki, Difin, Warszawa, 2008
  3. Morawski W., Socjologia ekonomiczna, PWN, Warszawa, 2001
  4. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  5. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Goodman N., Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań, 1997
  2. Hryniewicz J., Stosunki pracy w polskich organizacjach, Scholar, Warszawa, 2007
  3. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Dwa paradygmaty w naukach o gospodarce. Przekraczanie barier między ekonomią i socjologią. Główne orientacje łączące problematykę ekonomiczną i socjologiczną. Omówienie wybranych teorii.3
T-W-2Człowiek w gospodarce. Jednostka w perspektywie socjologicznej i w teorii ekonomii. Jednostka i wspólnota. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.2
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.2
T-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.2
T-W-5Rynek jako regulator procesów gospodarczych i instytucja społeczna.Rynki regulowane - podejście instytucjonalne. Dylemat wolności rynkowej. Rynek pracy - instytucje i rywalizacja.3
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.2
T-W-7Aktorzy sfery ekonomicznej i ich strategie. Główni aktorzy i najważniejsze strategie. Pracownicy jako zbiorowy aktor społeczny. Administracja społeczna - biurokracja.3
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.2
T-W-9Struktura społeczna w Polsce. Badania struktury klasowej oraz społeczno-zawodowej. Hierarchia prestiżu zawodów. Potoczne postrzeganie struktury społecznej. Badania opinii o gospodarce i wizji gospodarki dobrze urządzonej.2
T-W-10Przedsiębiorstwo jako system społeczny. Jednostka w przedsiębiorstwie. Role, więzi, motywacje, interesy. Kultura i ideologia przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo jako forma organizacji społecznej. Władza.3
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.2
T-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.2
T-W-13Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne utrwalanie materiału9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-1_W01Student zna i rozumie poszerzoną wiedzę o relacjach pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W26Zna podstawową terminologię dotyczącą prawa, ekonomii, etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.
Treści programoweT-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.
T-W-2Człowiek w gospodarce. Jednostka w perspektywie socjologicznej i w teorii ekonomii. Jednostka i wspólnota. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.
T-W-7Aktorzy sfery ekonomicznej i ich strategie. Główni aktorzy i najważniejsze strategie. Pracownicy jako zbiorowy aktor społeczny. Administracja społeczna - biurokracja.
T-W-5Rynek jako regulator procesów gospodarczych i instytucja społeczna.Rynki regulowane - podejście instytucjonalne. Dylemat wolności rynkowej. Rynek pracy - instytucje i rywalizacja.
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.
T-W-10Przedsiębiorstwo jako system społeczny. Jednostka w przedsiębiorstwie. Role, więzi, motywacje, interesy. Kultura i ideologia przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo jako forma organizacji społecznej. Władza.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i kategorie służące opisowi zjawisk ekonomicznych rozszerzonych o wymiar społeczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-1_U01Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U24Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
IS_1A_U22Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
IS_1A_U16Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii i zarządzania do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.
Treści programoweT-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-1_K01Student jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę ekonomiczną rozszerzoną o wymiar społeczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K08Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz świadomego uczestnictwa w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
IS_1A_K06Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.
Treści programoweT-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do ciągłego pogłębiania wiedzy ekonomicznej rozszerzonej o wymiar społeczny w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0