Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony. Czystsza produkcja. Gospodarka o obiegu zamkniętym. Podstawowe pojęcia i akty prawne. | 4 |
T-W-2 | Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Skutki zanieczyszczenia atmosfery. Technologie i procesy w ochronie powietrza. | 6 |
T-W-3 | Źródła i rodzaje zanieczyszczeń wód. Ochrona wód. Procesy oczyszczania wód i ścieków. | 6 |
T-W-4 | Zanieczyszczenie gleby i problematyka odpadów. Metody utylizacji odpadów. | 6 |
T-W-5 | Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska. Stan środowiska w Polsce. Ocena oddziaływania na środowisko. | 6 |
T-W-6 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 14 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne pod koniec semestru: test z pytaniami zamkniętymi oraz otwartymi |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła wiedzy oraz zaangażowania studentów podczas dyskusji związanych z wykładem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/18_W01 Student zna podstawowe pojęcia, akty prawne i strategie dotyczące ochrony środowiska; potrafi wskazać rodzaje i źródła zanieczyszczeń środowiska, omówić podstawowe technologie i procesy stosowane w ochronie powietrza, wody i gleby oraz metody utylizacji odpadów. | IS_1A_W14, IS_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/18_U01 Student potrafi analizować i ocenić wpływ na środowisko podstawowych instalacji i procesów przemysłowych, zaproponować odpowiednie strategie i metody ochrony powietrza, wody i gleby, znaleźć informacje dotyczące stanu środowiska w wybranych rejonach Polski korzystając z dostępnych baz danych. | IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U20 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/18_K01 Student jest gotów do refleksji dotyczącej wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i do przejęcia odpowiedzialności za realizowane zadania. | IS_1A_K05, IS_1A_K02, IS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/18_W01 Student zna podstawowe pojęcia, akty prawne i strategie dotyczące ochrony środowiska; potrafi wskazać rodzaje i źródła zanieczyszczeń środowiska, omówić podstawowe technologie i procesy stosowane w ochronie powietrza, wody i gleby oraz metody utylizacji odpadów. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia większość głównych zanieczyszczeń środowiska, definiuje podstawowe pojęcia i opisuje w podstawowym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące ochrony powietrza, wody i gleby oraz utylizacji odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/18_U01 Student potrafi analizować i ocenić wpływ na środowisko podstawowych instalacji i procesów przemysłowych, zaproponować odpowiednie strategie i metody ochrony powietrza, wody i gleby, znaleźć informacje dotyczące stanu środowiska w wybranych rejonach Polski korzystając z dostępnych baz danych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać główne zagrożenia środowiskowe związane z wybranymi procesami przemysłowymi i zaproponować podstawowe metody przeciwdziałania ich skutkom. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/18_K01 Student jest gotów do refleksji dotyczącej wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i do przejęcia odpowiedzialności za realizowane zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student podczas zajęć wykazuje niewielkie zaangażowanie i wykazuje się tylko podstawową gotowością do uwzględniania ekologicznych aspektów związanych z działalnością inżynierską. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystek J. (red.), Ochrona środowiska dla inżynierów, PWN, Warszawa, 2018
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, tom 1: Ochrona środowiska naturalnego
- Wielgosiński G., Zarzycki R., Technologie i procesy ochrony powietrza, PWN, Warszawa, 2018
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Holtzer M., Grabowska B., Podstawy ochrony środowiska z elementami zarządzania środowiskowego, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2010
- Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012