Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Melioracje wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Melioracje wodne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Bartosz Bogusławski <Bartosz.Boguslawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Gleboznastwo. Meteorologia i klimatologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno - wodnych gleb |
C-2 | Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i zadania melioracji wodnych. | 2 |
T-W-2 | Melioracje szczegółowe: rodzaje drenowań i materiałów drenarskich. | 2 |
T-W-3 | Regulacja cieków naturalnych, budowa rowów nawadniająco - odwadniających. | 1 |
T-W-4 | Budowa rurociągów o srednicach mniejszych od 100 cm i rowów odpływowych ze zdrenowanych obiektów. | 1 |
T-W-5 | Wykonywanie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na wyznaczonych ciekach. | 1 |
T-W-6 | Budowa stawów rybnych i grobli na kwaterech nawadnianych, deszczowanie. | 1 |
T-W-7 | Melioracje podstawowe: regulacja rzek i potoków, budowa kanałów odwadniających i nawadniających, budowa rurociągów o średnicy powyżej 100 cm. | 2 |
T-W-8 | Budowa reterncyjnych zbiorników wodnych, owałowania ochronne rzek, potoków, kanałów i zbiorników wodnych. | 2 |
T-W-9 | Wznoszenie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na drogach państwowych, naciekach i owałowaniach oraz instalowanie stałych stacji pomp. | 1 |
T-W-10 | Eksploatacja urządzeń melioracyjnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Konsultacje | 1 |
A-P-3 | Realizacja zadania projektowego. | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie | 1 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów. | 6 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie studenta do egzaminu. | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwensatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe (dwa) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/4_W01 Rozumie kluczowy zagadnienia z zakresu melioracji. Zna standardy i normy dotyczące melioracji. Zna aktualną tematykę dotyczącą urządzeń melioracyjnych i melioracji. | IS_2A_W14, IS_2A_W11, IS_2A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/4_U01 Potrafi zaprojektować systemy melioracji. | IS_2A_U09, IS_2A_U06, IS_2A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/4_K01 Jest gotów do podjęcia samokształcenia i podnoszenia kompetancji w zakresie melioracji | IS_2A_K07, IS_2A_K03, IS_2A_K09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/4_W01 Rozumie kluczowy zagadnienia z zakresu melioracji. Zna standardy i normy dotyczące melioracji. Zna aktualną tematykę dotyczącą urządzeń melioracyjnych i melioracji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływających na stan owilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno - wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/4_U01 Potrafi zaprojektować systemy melioracji. | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan owilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/4_K01 Jest gotów do podjęcia samokształcenia i podnoszenia kompetancji w zakresie melioracji | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
- Mioduszewski W., Regulowanie zwierciadła wód gruntowych w dolinach małych rzek, PWRiL, Warszawa, 2011
- Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
- Cieśliński Zb., Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, AR Poznań, Poznań, 1997
- Praca zb. red. Prochal P, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
- Somorowski C., Postęp w projektowaniu i eksploatacji nawodnień podsiąkowych, SGGW, Warszawa, 1991
- Tarnowski, K., Bering, S., Głowacka, A., & Mazur, J., Oil derivatives separating efficiency in treatment of water contaminated with diesel oil with bio-components, Desalination and Water Treatment, 2018, 134, s. 52-56. doi:10.5004/dwt.2018.22606