Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Język obcy-N:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język obcy-N | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Iwona Lewandowska <Iwona.Lewandowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | niemiecki |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | Charakterystyka inżynierii środowiska (Kurzcharakteristik des Studienbereichs: Umwelttechnik, sanitäre Anlagen, Sanitärinstallationen) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv) | 3 |
T-LK-2 | Energia odnawialna (Erneuerbare Energien) a. Elektrownie wodne i geotermalne (Wasserkraftwerke und Geothermiekraftwerke) b. Wykorzystywanie energii słonecznej (Sonnenenergie) c. Elektrownie wiatrowe (Windenergie) d. Energia z biomasy (Biomass) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien) | 6 |
T-LK-3 | Gospodarka ściekami (Abwasserbeseitigung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen) | 6 |
T-LK-4 | Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut) | 6 |
T-LK-5 | Analiza projektu technicznego (Das technische Projekt besprechen.) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen) | 9 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | Zajęcia praktyczne | 30 |
A-LK-2 | Przygotowanie się do zajęć | 41 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-LK-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-LK-5 | Egzamin | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | praca z tekstem |
M-6 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S2/A/01-N_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | IS_2A_W07 | — | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-2 | M-2, M-5, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S2/A/01-N_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | IS_2A_U05, IS_2A_U07, IS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-2 | M-2, M-4, M-1, M-6, M-3 | S-1 |
S_2A_S2/A/01-N_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | IS_2A_U04, IS_2A_U02, IS_2A_U07 | — | — | C-2 | T-LK-1, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-2 | M-5, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S2/A/01-N_K01 jest gotów do komunikowania się w języku obcym przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego, stosowania właściwego specjalistycznego słownictwa, podczas prezentacji i prowadzenia debaty w sposób zrozumiały | IS_2A_K07 | — | — | C-2 | T-LK-1, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-2 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S2/A/01-N_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych i słownictwa stosowanych w tekstach specjalistycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S2/A/01-N_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S2/A/01-N_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S2/A/01-N_K01 jest gotów do komunikowania się w języku obcym przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego, stosowania właściwego specjalistycznego słownictwa, podczas prezentacji i prowadzenia debaty w sposób zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu jest gotowy do komunikowania się w języku obcym na poziomie B2 i wypowiadania się na tematy zawodowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jana Zahorcova, Deutsch für Architekten und Bauplaner, Wydział Architektury Słowackiego Uniwersytetu Technicznego, Bratysława, 1999
- Olejnik Hanna, Deutsch für technische Berufe. Texte mit Übungen für die Fakultät Bauingenieurwesen und Umweltingenieurwesen., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2005
- http://www.bmu.de/binnengewaesser/abwasser/doc/print/3142.php?
- Zettl, Erich; Jansen, Jörg; Müller, Heidrun;., Aus moderner Technik und Naturwissenschaft. Ein Lese- und Übungsbuch fûr Deutsch als Fremdsprache., Hueber, Ismaning, 1999
- Ulrich Förstner, Umweltschutztechnik, Berlin,Heidelberg, 2012, 3.Auflage
- Hermann Pavelka-Denk, Erneuerbare Energie, 2010, artykuł 1.07.2010
- Günther Brauner, Energiesysteme: regenerativ und dezentral. Strategien für die Energiewende, Wiesbaden, 2016, artykuł
- de.wikipedia.org./wiki/Abfallwirtschaft
Literatura dodatkowa
- http://www.baunetzwissen.de/objektartikel/Solar_Baumhaus-Heliotrop-in- Freiburg_72736.html
- Targasz Ewa, Angst vor Fachtexten? - Das kann doch leichter sein!, SPNJO Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005
- http://www.bmu.de/binnengewaesser/hochwasser/doc/3229.php, 2011
- http://www.bmu.de/abfallwirtschaft/abfallbehandlung_abfalltechnik/mechanisch-biologische_behandlung/doc/print/6175.php?, 2004
- Wilhelm K. Killer, Ilustrowany Słownik Budowlany, Arkady, 2011