Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Rynek usług doradczo-konsultingowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynek usług doradczo-konsultingowych | ||
Specjalność | Konsulting gospodarczy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania, technologie informacyjne (TI), mikroekonomia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem ekonomiki usług ze szczególnym uwzględnieniem usług doradczych i konsultingowych |
C-2 | Ukazanie znaczenia konsultingu w obecnych warunakch |
C-3 | Określenie metod skutecznego doradztwa i konsultingu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Struktura i przeobrażenia współczesnego sektora usług | 2 |
T-A-2 | Rodzaje firm konsultingowych. Specyfika świadczenia usług konsultingowych i doradczych na rynku krajowym | 3 |
T-A-3 | Zakres i obszar działalności firm konsultingowo-doradczych | 2 |
T-A-4 | Wybrane tendencje na rynku usług konsultingowych i doradczych. | 2 |
T-A-5 | Przykładowe oferty firm konsultingowo-doradczych świadczących usługi na rynku polskim | 2 |
T-A-6 | Przykłady zachowań klienta na rynku usług. | 8 |
T-A-7 | Case studies - wdrożenia systemów ERP - przykłady | 4 |
T-A-8 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i funkcje sektora usług w gospodarce narodowej | 2 |
T-W-2 | Rynek usług - pojęcie, cechy i uwarunkowania rozwoju | 3 |
T-W-3 | Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na usługach. | 3 |
T-W-4 | Rozwój i kierunki zmian na rynku usług | 3 |
T-W-5 | Specyfika usług konsultingowo-doradczych - definicja nowoczesnego konsultingu i doradztwa | 3 |
T-W-6 | Rola innowacji w usługach | 4 |
T-W-7 | Klient na rynku usług. Kształtowanie relacji z klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi | 2 |
T-W-8 | Znaczenie jakość usług (case study). Wybrane systemy jakosci | 6 |
T-W-9 | Prezentacja usług doradczo-szkoleniowych na wybranych przykłądach np. Baza Usług Rozowjowych | 3 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach | 5 |
A-A-3 | Prezentacja multimedialna na zadny temat | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-A-5 | Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania tematu | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do zajęć na podstwie literatury i innych materiałów | 16 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w wykładach | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna |
M-4 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy |
S-3 | Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.2_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i możliwym zakresem świadczenia usług doradczych | E_2A_W05, E_2A_W15 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
E_2A_D4/3.2_W02 Objaśnianie roli konsultanta we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | E_2A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.2_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze wskazaniem sfer działalności możliwych do świadczenia usług | E_2A_U01, E_2A_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-A-8, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
E_2A_D4/3.2_U02 Nakreśla możliwe kierunki zmian w zakresie budowy przewagi konkurencyjnej uwzględniając rolę i znaczenie usług konsultingowych | E_2A_U01, E_2A_U10, E_2A_U20 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.2_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | E_2A_K04 | — | C-2, C-3 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-3 | S-1, S-4, S-3 |
E_2A_D4/3.2_K02 Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania nowoczesnej firmy | E_2A_K04 | — | C-2, C-3 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-3 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.2_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i możliwym zakresem świadczenia usług doradczych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci świadczenia usług doradczych w bieżącej działności przedsiębiorstw. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzypopełnia błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_2A_D4/3.2_W02 Objaśnianie roli konsultanta we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci świadczenia usług doradczych w bieżącej działności przedsiębiorstw, nie widzi potrzeby sensu i roli konsultingu w bieżącej działalności. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z dużym trudem i pomocą potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - z pomocą potrafi przygotować prezentację i z dużą pomocą przekazać innym wnioski. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku, - z trudem i pomocą potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - z pomocą potrafi przygotować prezentację i z udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczną pomocą potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczną pomocą potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z przekazać innym wnioski. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z przekazać innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnień wykraczająca poza tamatykę zajęć. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.2_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze wskazaniem sfer działalności możliwych do świadczenia usług | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, które to można analizować w celu wskazania dostępnych sfer świadczenia usług konsultingowych. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzić sobie z podstawowymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsięwziecia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiąazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia pracy, prezentacji), wraz z wybitną aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teroretyczne w praktycznymi. | |
E_2A_D4/3.2_U02 Nakreśla możliwe kierunki zmian w zakresie budowy przewagi konkurencyjnej uwzględniając rolę i znaczenie usług konsultingowych | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na każdym z etapów tworzenia pracy (prezentracji), nie operuje wiedzą kontekstową, nie ma pojęcia znaczenia usług konsultingowych wq bieżącej działalności podmiotów gospodarczych. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojęcie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalności podmiotów gospodarczych. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojęcie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalności podmiotów gospodarczych. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy, ma duże pojęcie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalności podmiotów gospodarczych. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwziecia badawczego (pracy), ma bardzo duże pojęcie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalności podmiotów gospodarczych. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego, ma wyjątkowo duże pojęcie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalności podmiotów gospodarczych poparte wiedzą poza prponowany materiał. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.2_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela, - nie angażuje się w jakiekolwiek inicjatywy innych w tym nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojetną) wobec polecen nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranżowane przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec działań nauczyciela | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się w pełni. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazujac przy tym przychylną postawę wobec poczynan nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawą wobec działań nauczyciela. | |
E_2A_D4/3.2_K02 Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania nowoczesnej firmy | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę często obojetna wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale najczęściej nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę dość obowjętną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się w pełni. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazujac przy tym przychylną postawą wobec poczynan nauczyciela i zadań. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. Bez problemów pracuje i formułuje wnioski. |
Literatura podstawowa
- Jemielniak D, Praca oparta na wiedzy: praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji hight-tech, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Akademia L. Koźmińskiego, Warszawa, 2008
- Mohi A., Marc S., Elastyczność w świadczeniu usług, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
- Rudawska I., Soboń M., Przedsiębiorstwo i klient w gospodarce opartej na usługach, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
- Thomas M., Umiejętności doradcze. Skuteczny konsulting wewnątrz firmy, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
- (red), Flejterski S., Perenc J., Rosa G., Współczesna Ekonomika Usług, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Garczarczyk J., Rynek usług finansowych a koniunktura gospodarcza, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Fazlagić J., KNOW-HOW w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, One Press, Gliwice, 2012
- Rynek usług doradczych – raport conquest consulting, Różne wydania
- Matysiewicz J., Smyczek S., Babińska D., Sektor usług profesjonalnych, Placet, Warszawa, 2014
- Verlander E.G., The Practice of Professional Consulting, John Wiley & Sons Inc, 2012