Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy ochrony własności intelektualnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji
C-6Znajomość rodzajów umów w zakresie projektów wynalazczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Własność przemysłowa jako element własności intelektualnej3
T-W-2Własność literacka i artystyczna4
T-W-3Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji4
T-W-4Licencje i inne umowy w zakresie projektów wynalazczych3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A03_W01
Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej
E_2A_W14, E_2A_W09C-4, C-3, C-2, C-5, C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A03_U01
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
E_2A_U05C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-3S-3, S-4
E_2A_A03_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
E_2A_U10C-3, C-5, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A03_K01
Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
E_2A_K02C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A03_W01
Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A03_U01
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
E_2A_A03_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A03_K01
Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
2,0nie opanował umiejętności przewidzenia konsekwencji podejmowania okreslonych zadań
3,0W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań

Literatura podstawowa

  1. G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Beck, Warszawa, 2019
  2. A. Niewęgłowski, I. Nowak, Własność intelektualna w działalności gospodarczej, Beck, Warszawa, 2017
  3. J. Pila, P. Torremans, European intellectual property law, Oxford University Press, 2019

Literatura dodatkowa

  1. R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008.
  2. M. Zajączkowski, Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005
  3. T. Szymanek, Prawo własności przemysłowej, EWSPiA, Warszawa, 2008
  4. R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własność przemysłowa jako element własności intelektualnej3
T-W-2Własność literacka i artystyczna4
T-W-3Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji4
T-W-4Licencje i inne umowy w zakresie projektów wynalazczych3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A03_W01Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W14Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
E_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-1Własność przemysłowa jako element własności intelektualnej
T-W-2Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A03_U01Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U05Potrafi sprawnie posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-1Własność przemysłowa jako element własności intelektualnej
T-W-3Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
T-W-4Licencje i inne umowy w zakresie projektów wynalazczych
T-W-2Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A03_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-1Własność przemysłowa jako element własności intelektualnej
T-W-3Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
T-W-4Licencje i inne umowy w zakresie projektów wynalazczych
T-W-2Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A03_K01Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-1Własność przemysłowa jako element własności intelektualnej
T-W-2Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował umiejętności przewidzenia konsekwencji podejmowania okreslonych zadań
3,0W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań