Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Prawo gospodarki nieruchomościami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo gospodarki nieruchomościami | ||
Specjalność | Gospodarka nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień związanych z prawem cywilnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznaie i zrozumienie podstawowych zasad prawnych obrotu nieruchomościami |
C-2 | poznanie i zrozumienie pojęć prawa gospodarki nieruchomościami |
C-3 | umiejętność przygotowania projektów umów |
C-4 | umiejętność oceny prawnej konkretnych stanów faktycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Przedmioty i podmioty obrotu nieruchomościami | 4 |
T-K-2 | Odrębna własność lokalu mieszkalnego | 4 |
T-K-3 | Wspólnota mieszkaniowa | 5 |
T-K-4 | Najem lokali | 4 |
T-K-5 | Spółdzielnie mieszkaniowe | 4 |
T-K-6 | Zabezpieczenia umowne | 2 |
T-K-7 | Wybrane umowy cywilnoprawne | 6 |
T-K-8 | Podstawy prawa i postępowania administracyjnego: - zasady ogólne prawa administracyjnego, - struktura i kompetencje organów administracji publicznej, - postępowanie administracyjne - organy i ich właściwość miejscowa i rzeczowa, - strony postępowania administracyjnego i ich pełnomocnicy, - decyzje i postanowienia, - odwołania, - wznowienie postępowania uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji, - wydawanie zaświadczeń, - postępowanie sądowoadministracyjne, - postępowanie egzekucyjne w administracji; | 5 |
T-K-9 | Gospodarka nieruchomościami: - kompetencje organów administracji publicznej w zakresie gospodarowania nieruchomościami, - pojęcie zasobów nieruchomości, - zasady obrotu nieruchomościami Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego (preferencyjny obrót nieruchomościami między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego, zasada jawności obrotu nieruchomościami, pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, zbywanie nieruchomości w drodze przetargu i w drodze bezprzetargowej, ustalanie cen i zasady przyznawania bonifikat, ustalanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego), - pojęcie trwałego zarządu, - prawo pierwokupu nieruchomości, - podziały oraz scalenia nieruchomości, - opłaty adiacenckie z tytułu wzrostu warości nieruchomości, - wywłaszczenia nieruchomości, odszkodowania i zwroty; | 2 |
T-K-10 | Status prawny rzeczoznawcy majątkowego | 4 |
T-K-11 | Organizacje zawodowe rzeczoznawców majątkowych | 5 |
T-K-12 | Standardy zawodowe i etyka zawodowa rzeczoznawcy majątkowego | 2 |
T-K-13 | Wartość nieruchomości jako podstawa wyceny | 4 |
T-K-14 | Wprowadzenie do problematyki wyceny nieruchomości | 4 |
55 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach | 55 |
A-K-2 | Przygotowanie i ocena referatów | 15 |
A-K-3 | Przygotowanie i rozwiązanie kazusów | 16 |
A-K-4 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-K-5 | Egzamin | 2 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją |
M-2 | dyskusja |
M-3 | analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności analizowania zjawisk prawnych |
S-3 | Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie prawniczego myślenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu - test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.3_W01 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami; | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
E_2A_D1/1.3_W02 Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych; | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W09 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-8, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-9 | M-2, M-1 | S-1, S-4 |
E_2A_D1/1.3_W03 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej; | E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.3_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi; | E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U21 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-1 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
E_2A_D1/1.3_U02 Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać; | E_2A_U03 | — | C-1, C-2 | T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1 |
E_2A_D1/1.3_U03 Sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii; | E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.3_K01 Absolwent jest przygotowany do uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób; | E_2A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
E_2A_D1/1.3_K02 Absolwent jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu; | E_2A_K01, E_2A_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
E_2A_D1/1.3_K03 Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności | E_2A_K01, E_2A_K02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-4, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.3_W01 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami; | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu gospodarki nieruchomościami |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami. | |
3,5 | Student posiada w stopniu większym niż dostateczny wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami. | |
4,5 | Student posiada w stopniu większym niż dobry wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami. | |
E_2A_D1/1.3_W02 Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych; | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi. |
3,0 | Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi. | |
3,5 | Student posiada wiedzę w stopniu większym niż dostateczny na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w stopniu dobrym na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w stopniu większym niż dobry na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi. | |
E_2A_D1/1.3_W03 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej; | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno - gospodarczych oraz nie posiada wiedzy w zakresie obszarów jego aktywności społeczno - gospodarczej. |
3,0 | Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno - gospodarczych oraz posiada wiedzę w zakresie obszarów jego aktywności społeczno - gospodarczej. | |
3,5 | Student posiada wiedzę w stopniu większym niż dostateczny o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno - gospodarczych oraz posiada wiedzę w zakresie obszarów jego aktywności społeczno - gospodarczej. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w stopniu dobrym o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno - gospodarczych oraz posiada wiedzę w zakresie obszarów jego aktywności społeczno - gospodarczej. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w stopniu większym niż dobry o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno - gospodarczych oraz posiada wiedzę w zakresie obszarów jego aktywności społeczno - gospodarczej. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno - gospodarczych oraz posiada wiedzę w zakresie obszarów jego aktywności społeczno - gospodarczej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.3_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi; | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystywac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym niż dostateczny wykorzystywac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystywac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym niż dobry wykorzystywac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystywac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
E_2A_D1/1.3_U02 Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać; | 2,0 | Student nie potrafi zorganizowac pracy własnej i zespołu do którego przynalezy. |
3,0 | Student potrafi zorganizowac prace własna i zespołu do którego przynalezy. | |
3,5 | Student potrafi zorganizowac prace własna i zespołu do którego przynalezy w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zorganizowac prace własna i zespołu do którego przynalezy w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zorganizowac prace własna i zespołu do którego przynalezy w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi zorganizowac prace własna i zespołu do którego przynalezy w stopniu bardzo dobrym. | |
E_2A_D1/1.3_U03 Sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii; | 2,0 | Student nie potrafi posługiwac sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.3_K01 Absolwent jest przygotowany do uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób; | 2,0 | Absolwent nie jest przygotowany do uczenia sie przez całe zycie, inspirowania i organizowania procesu uczenia sie od innych osób |
3,0 | Absolwent jest przygtowany do uczenia sie przez całe zycie, inspirowania i organizowania procesu uczenia sie od innych osób w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Absolwent jest przygtowany do uczenia sie przez całe zycie, inspirowania i organizowania procesu uczenia sie od innych osób w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Absolwent jest przygtowany do uczenia sie przez całe zycie, inspirowania i organizowania procesu uczenia sie od innych osób w stopniu dobrym | |
4,5 | Absolwent jest przygtowany do uczenia sie przez całe zycie, inspirowania i organizowania procesu uczenia sie od innych osób w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Absolwent jest przygtowany do uczenia sie przez całe zycie, inspirowania i organizowania procesu uczenia sie od innych osób w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D1/1.3_K02 Absolwent jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu; | 2,0 | Absolwent nie jest przygotowany do prawidłowej indentyfikacji i rozstrzygania dylematów zwiazanych z wykonywaniem zawodu |
3,0 | Absolwent jest przygotowany do prawidłowej indentyfikacji i rozstrzygania dylematów zwiazanych z wykonywaniem zawodu w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Absolwent jest przygotowany do prawidłowej indentyfikacji i rozstrzygania dylematów zwiazanych z wykonywaniem zawodu w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Absolwent jest przygotowany do prawidłowej indentyfikacji i rozstrzygania dylematów zwiazanych z wykonywaniem zawodu w stopniu dobrym | |
4,5 | Absolwent jest przygotowany do prawidłowej indentyfikacji i rozstrzygania dylematów zwiazanych z wykonywaniem zawodu w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Absolwent jest przygotowany do prawidłowej indentyfikacji i rozstrzygania dylematów zwiazanych z wykonywaniem zawodu w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D1/1.3_K03 Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności | 2,0 | Absolwent nie jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzgledniajacych aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne |
3,0 | Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzgledniajacych aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzgledniajacych aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzgledniajacych aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzgledniajacych aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzgledniajacych aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- S. Rudnicki, Prawo obrotu nieruchomościami, Beck, Warszawa, 2011
- van Nattem, R., & Proveniers, A., Corporate Real Estate Management back to basics? A re-invention of the operational foundation of CREM, European Real Estate Society (ERES), 2011, No. eres2011_255
- Wilcox, J., & Forsyth, J., Real Estate: The Basics, Routledge, 2022
- Jennings, M. M., Real estate law, Cengage Learning, 2021
Literatura dodatkowa
- G. Bieniek, Nieruchomości, Lexis Nexis, Warszawa, 2010