Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Agrobiznes na rynku światowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrobiznes na rynku światowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu teoretycznych podstaw doradztwa w agrobiznesie oraz ekonomiki przesiębiorstw gospodarki żywnościowej. Wiedza z zakresu makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z miejscem agrobiznesu w gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów ze skalą obrotu międzynarodowego płodami rolnymi i ich znaczeniem dla gospodarek poszczególnych krajów.
C-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.1
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.1
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.2
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.1
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.2
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.1
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.2
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.2
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.3
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Zbieranie materiałów empirycznych niezbędnych do opracowania prezentacji.2
A-A-3Przygotowanie prezentacji.3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_W01
Posiada wiedzę z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
E_2A_W01C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-10M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Umiejętność sformułowania opinii i propozycji w treści prezentacji.
E_2A_U20, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U16C-4, C-3T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-10M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
E_2A_K05C-4, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-10M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_W01
Posiada wiedzę z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Umiejętność sformułowania opinii i propozycji w treści prezentacji.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Kierczyńska S., Konsumpcja owoców na tle ich produkcji w Polsce, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2005, tom VII
  2. Kożuch A., Mirończuk A., Podstawy ekonomiki agrobiznesu. Część 1. Makroekonomia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2003
  3. Niedzielski E., Agrobiznes. Przedsiębiorczość., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000
  4. Bazyli Czyżewski, Political rents of European farmers in the sustainable development paradigm : international, national and regional perspective, Polish Scientific Publishers PWN, Warsaw, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Smith W., Dilday H., Rice: Origin, History, Tehcnology and Production, Wiley, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.1
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.1
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.2
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.1
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.2
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.1
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.2
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.2
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.3
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Zbieranie materiałów empirycznych niezbędnych do opracowania prezentacji.2
A-A-3Przygotowanie prezentacji.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11_W01Posiada wiedzę z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z miejscem agrobiznesu w gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów ze skalą obrotu międzynarodowego płodami rolnymi i ich znaczeniem dla gospodarek poszczególnych krajów.
Treści programoweT-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Umiejętność sformułowania opinii i propozycji w treści prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań w języku polskim lub obcym, komunikować się z otoczeniem i prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.
C-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
Treści programoweT-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Jest gotów do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.
C-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
Treści programoweT-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.