Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informatyczne w zarządzaniu | ||
Specjalność | Konsulting gospodarczy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania, technologie informacyjne, mikroekonomia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi |
C-2 | Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej |
C-3 | Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce |
C-4 | Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych | 2 |
T-A-2 | Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie | 2 |
T-A-3 | Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych. | 2 |
T-A-4 | System informatyczny w procesie decyzyjnym | 5 |
T-A-5 | Analiza wybranych systemów informatycznych | 5 |
T-A-6 | Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych | 4 |
T-A-7 | Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji. | 2 |
T-A-8 | Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej | 2 |
T-A-9 | Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy | 2 |
T-A-10 | Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study. | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System informacyjny współczesnej firmy | 3 |
T-W-2 | Ewolucja informatycznych systemów zarządzania | 4 |
T-W-3 | Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka | 2 |
T-W-4 | Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania | 5 |
T-W-5 | Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach | 6 |
A-A-3 | Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania prezntacji | 10 |
A-A-4 | Prezentacja multimedialna | 10 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 9 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu | 13 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna |
M-4 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy |
S-3 | Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/2.3_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych | E_2A_W08, E_2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
E_2A_D4/2.3_W02 Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | E_2A_W10, E_2A_W15 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
E_2A_D4/2.3_W03 Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych | E_2A_W12, E_2A_W15 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/2.3_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych | E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U10 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
E_2A_D4/2.3_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/2.3_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej | E_2A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-11 | M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/2.3_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowania systemów infoamtycznych w bieżącej działnośsci przedsiębiorstw. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzypopełnia błedy w treści i języku (jakosc wypowiedzi-czesciowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_2A_D4/2.3_W02 Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowanie rozwiązań informatycznych i roli informacji w biezacej działnosci przedsiebiorstw. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomocą potrafi rozwiązać i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotować prezentacje i z dużą pomoca przekazać innym wnioski. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i jezyku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomocą potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazać innym wnioski. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazac innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnień wykraczajaca poza tamatykę zajęć. | |
E_2A_D4/2.3_W03 Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieąćcej działności przedsiebiorstw, nie widzi potrzeby sensu i roli informatyzacji w procesie zmian, nie upatruje też jej roli w podnoszeniu efektywności działania organizacji gospodarczej. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z dużym trudem i pomoca potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z duza pomocą przekazać innym wnioski. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i języku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazac innym wnioski. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentację i z przekazać innym wnioski. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z przekazać innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnien wykraczajaca poza tamatyke zajeć |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/2.3_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnoscią na zajeciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnoscia na zajęciach. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiaazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnoscia na zajeciach, - student potrafi samodzielnie wnioskowac i wiazac zagadnienia teroretyczne w praktycznymi. | |
E_2A_D4/2.3_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalnosci podmiotów gospodarczych. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy, ma duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalności podmiotów gospodarczych. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego (pracy), ma bardzo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego, ma wyjatkowo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych poparte wiedza poza prponowany materiał. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/2.3_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela, - nie angazuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych w tym nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranzowane przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec działan nauczyciela | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angazuje sie w pełni. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawe wobec poczynan nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec działan nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Banaszak Z., Kłos S., Mleczko J., Zintegrowane systemy zarządzania - praca zbiorowa, PWE, Warszawa, 2015
- Jelonek D., Systemy informacyjne zarządzania przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2018
- Myszczyszyn J., Zintegrowane systemy informatyczne (ZSI) w firmach agrobiznesu, Stowarzyszenie Naukowe, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Kenneth C. Laudon, Jane P. Laudon, Management Information Systems, Prentice Hall, Prentice Hall, 2011
- Grajewski P., Organizacja procesowa. Projektowanie i konfiguracja, PWE, Warszawa, 2007
- Chang J., Business process management systems: strategy and implementation, Taylor &Francis Group, Boca Raton, New York, 2006
- Spałek S. (red.), Systemy informacyjne i zarządzanie wiedzą, CeDeWu, Warszawa, 2020