Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Rachunkowość instrumentów finansowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość instrumentów finansowych | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu rachunkowości finansowej |
W-2 | wiedza z zakresu rynku finansowego |
W-3 | wiedza z zakresu instrumentów finansowych – ich rodzaje i funkcjonowanie na rynku finansowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z pojęciami z zakresu instrumentów finansowych |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami identyfikacji i klasyfikacji instrumetów finansowych |
C-3 | Zapoznanie studenta ze sposobami ujęcia ewidencyjnego instrumentów finansowych |
C-4 | Opanowanie wiedzy w zakresie wyceny instrumentów finansowych |
C-5 | Zapoznanie studenta z zasadami prezentacji instrumentów finansowych w sprawozdaniu finansowym przedsiębiorstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota instrumentów finansowych | 1 |
T-A-2 | Klasyfikacja instrumentów finansowych – przykłady instrumentów finansowych, zadania | 2 |
T-A-3 | Aktywa finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania, Zobowiązania finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie– przykłady i zadania.. | 3 |
T-A-4 | Instrumenty kapitałowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania. Instrumenty pochodne – rodzaje, wykorzystanie, procedury zabezpieczające, ujęcie pozycji zabezpieczającej i zabezpieczanej – przykłady i zadania | 2 |
T-A-5 | Zasady uznawania instrumentów finansowych . Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna – przykłady ewidencji i zadania | 2 |
T-A-6 | Szczegółowe zasady wyceny instrumentów finansowych na koniec okresu sprawozdawczego – przykłady i zadania | 2 |
T-A-7 | Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających – przykłady i zadania | 2 |
T-A-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota instrumentów finansowych. Klasyfikacja instrumentów finansowych | 1 |
T-W-2 | Aktywa finansowe. Zobowiązania finansowe | 2 |
T-W-3 | Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg i ich wycena wstępna | 2 |
T-W-4 | Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – aktywa finansowe z prawem do kapitału | 2 |
T-W-5 | Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – dłużne papiery wartościowe, pożyczki i kredyty | 1 |
T-W-6 | Ujawnianie i prezentacja informacji o instrumentach finansowych | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń - rozwiązywanie zadań problemowych | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów - studiowanie litertury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zadawane w formie pisemnej i ustnej w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/3.3_W01 Student zna zagadnienia dotyczące księgowego ujęcia instrumentów finansowych w księgach rachunkowych oraz ich wyceny i prezentacji w sprawozdaniu finansowym jednostki gospodarczej | E_2A_W01, E_2A_W08, E_2A_W11 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/3.3_U01 Student posiada umiejętność sprawnego wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowości instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej | E_2A_U01, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/3.3_K01 Student posiada kompetencje w zakresie realizacji zadań z zakresu ujęcia ewidencyjnego,wyceny oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym instrumentów finansowych z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/3.3_W01 Student zna zagadnienia dotyczące księgowego ujęcia instrumentów finansowych w księgach rachunkowych oraz ich wyceny i prezentacji w sprawozdaniu finansowym jednostki gospodarczej | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych. |
3,0 | Student zna istotę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna podstawowe pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych. | |
3,5 | Student zna istotę, zakres instrumentów finansowych. Zna podstawowe pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych. | |
4,0 | Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych oraz zna sposoby ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji. | |
4,5 | Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych, zna sposoby wyceny i ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji oraz sposoby prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych | |
5,0 | Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych, zna sposoby wyceny i ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji,zna sposoby prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz szczegółowe zasady wyceny i ewicencji instrumentów finansowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/3.3_U01 Student posiada umiejętność sprawnego wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowości instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej |
3,0 | Student posiada podstwowe umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej oraz umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów | |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej, umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów oraz umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów | |
4,5 | Student posiada zaawansowane umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów oraz umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów | |
5,0 | Student posiada zaawansowane umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej, umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów, umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów oraz potrafi w aktywny sposób zarządzać procesem wykorzytania instrumetów finansowych w przedsiębiorstwie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/3.3_K01 Student posiada kompetencje w zakresie realizacji zadań z zakresu ujęcia ewidencyjnego,wyceny oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym instrumentów finansowych z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych | 2,0 | Student nie posiada kompetencji w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz nie zna zasad etycznych w tym zakresie |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz zna podstawowe zasady etyczne w tym zakresie | |
3,5 | Student posiada średnie kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz zna podstawowe zasady etyczne w tym zakresie | |
4,0 | Student posiada średnie kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym oraz zna uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie w stopniu średnim | |
4,5 | Student posiada zaawansowane kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym oraz zna uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie i potrafi uzasadnić konieczność wykorzystania instrumentów finansowych w przedsiębiorstwie | |
5,0 | Student posiada zaawansowane kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa, zna szczegółowe zasady zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym z wykorzytsnaiem instrumentów finansowych oraz zna i uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie jak również potrafi szczegółowo uzasadnić konieczność wykorzystania instrumentów finansowych w przedsiębiorstwie |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Finansów, Rozporzadzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 roku w sprawie szczególowych zasad uznawania metod wyceny i sposobu prezentacji instrumentów finansowych, Warszawa, 2016
- J. Pawłowski, Rachunkowość instrumentów finansowych wobec potrzeb informacyjnch inwestora, Wydawnictwo Uniwersytetu im . Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, 2020
- P. Ożga, Rachunkowość instrumentów pochodnych, C.H. Beck, Warszawa, 2016
- B. Nadolna, Aktywa inwestycyjne [w:] Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2022
- R.Sangiuolo, S.Taub, L.Seidman, Financial instruments. A Comprehensive guide to Accounting and Reporting, Wolters Kluwer, 2020
- E. Camilleri, R. Camilleri, Accounting for Financial Instruments. The Guide to Valuation and Risk Management., Routledge, 2017
Literatura dodatkowa
- Akt prawny, 2. Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości , Dz. U. 2021 poz.217 z późniejszymi zmianami, 2021
- G. Magdziarz, Instrumenty finansowe w spółkach. Praktyczne zestawienie polskich i międzynarodowych regulacji z przykładami księgowań, Oficyna FK, Warszawa, 2018
- A. Sopoćko, Rynkowe instrumenty finansowe, PWN, Warszawa, 2020
- Financial Instruments under IFRS.The guide trough the maze., PWC, 2021