Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Ekonomia matematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia matematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw ekonomii |
W-2 | znajomość podstaw algebry i analizy matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci |
C-2 | funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Modele liniowe i algebra macierzy. | 4 |
T-A-2 | Rachunek różniczkowy i jego zastosowania w ekonomii | 4 |
T-A-3 | Model przepływów międzygałęziowych | 4 |
T-A-4 | Liniowe modele równowagi rynkowej | 2 |
T-A-5 | Kolokwium 1 | 2 |
T-A-6 | Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji. Podstawowe modele duopolu i oligopolu. | 4 |
T-A-7 | Modelowanie wyboru konsumenta | 2 |
T-A-8 | Wybór między pracą a czasem wolnym. | 2 |
T-A-9 | Podaż pracy jednostki | 2 |
T-A-10 | Kolokwium 2. | 2 |
T-A-11 | Dynamika ekonomiczna | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy rachunku marginalnego. | 2 |
T-W-2 | Model przepływów międzygałęziowych. | 2 |
T-W-3 | Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji. Podstawowe modele duopolu i oligopolu. | 2 |
T-W-4 | Przedsiębiorstwo działajace w warunkach monopolu | 2 |
T-W-5 | Popyt przedsiębiorstwa na czynniki produkcji | 2 |
T-W-6 | Modele wyboru konsumenta | 2 |
T-W-7 | Wybór między pracą a czasem wolnym. Podaż pracy jednostki | 2 |
T-W-8 | Modele ekonomiczne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Rozwiązywanie zadań | 9 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-3 | Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do prac zaliczeniowych | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Student samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę przedmiotu | 3 |
A-W-3 | Bazując na treści wykładów, student przygotowuje się do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C06_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | E_2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-11 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_C06_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | E_2A_W12 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-A-11, T-A-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C06_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | E_2A_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-A-11, T-W-5, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_C06_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | E_2A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-11, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C06_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-11, T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C06_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | 2,0 | Student nie zna wybranych metod i narzędzi opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
3,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
3,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
4,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
4,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
5,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt. | |
E_2A_C06_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o metodach analizy ekonomicznej. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
3,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
3,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
4,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
5,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C06_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_C06_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych |
3,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C06_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy |
3,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Anholcer M, Matematyka w ekonomii i zarządzaniu w przykładach i zadaniach, UE Poznań, Warszawa, 2020, https://libra.ibuk.pl/reader/matematyka-w-ekonomii-i-zarzadzaniu-w-przykladach-i-zadaniach-marcin-anholcer-231173
- Panek E., Ekonomia matematyczna, PWE, Warszawa, 2000
- Ciałowicz B., Ćwięczek I., Elementy ekonomii matematycznej, AE, Kraków, 2006
- Tokarski Tadeusz, Ekonomia matematyczna, PWE, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Allen R.G.D., Ekonomia matematyczna, PWN, 1961
- Allen R.G.D., Teoria makroekonomiczna. Ujęcie matematyczne, PWN, 1975
- Kaczorowski P., Krajewski P., Mackiewicz M., Piwowarski R., Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa, 2009
- Telep J., Ćwik B., Podstawy ekonomii matematycznej, AlmaMer WSE, Warszawa, 2006
- Sampson M., An Introduction to Mathematical Economies, Part 1, Loglinear Publishing, 2001
- Sampson M., An Introduction to Mathematical Economies, Part 2, Loglinear Publishing, 2001