Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne w zarządzaniu
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,60,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,40,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania, technologie informacyjne, mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych2
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie2
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.2
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym5
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych5
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych4
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.2
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej2
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy2
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.2
T-A-11Zaliczenie formy zajęć2
30
wykłady
T-W-1System informacyjny współczesnej firmy3
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania4
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka2
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania5
T-W-5Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych4
T-W-6Zaliczenie formy zajęć2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach6
A-A-3Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania prezentacji10
A-A-4Prezentacja multimedialna10
A-A-5Przygotowanie do zalliczenia przedmiotu9
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu13
A-W-3Egzamin2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.3_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych
E_2A_W08, E_2A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-4, T-A-6, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1, S-4, S-5
E_2A_D4/2.3_W02
Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
E_2A_W10, E_2A_W15C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1, S-4, S-5
E_2A_D4/2.3_W03
Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych
E_2A_W12, E_2A_W15C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.3_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych
E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1, S-4, S-5
E_2A_D4/2.3_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U07C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.3_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej
E_2A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-11, T-W-4M-3, M-4S-2, S-3, S-1, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.3_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowania systemów infoamtycznych w bieżącej działnośsci przedsiębiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzypopełnia błedy w treści i języku (jakosc wypowiedzi-czesciowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
E_2A_D4/2.3_W02
Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowanie rozwiązań informatycznych i roli informacji w biezacej działnosci przedsiebiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomocą potrafi rozwiązać i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotować prezentacje i z dużą pomoca przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i jezyku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomocą potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazac innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnień wykraczajaca poza tamatykę zajęć.
E_2A_D4/2.3_W03
Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieąćcej działności przedsiebiorstw, nie widzi potrzeby sensu i roli informatyzacji w procesie zmian, nie upatruje też jej roli w podnoszeniu efektywności działania organizacji gospodarczej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z dużym trudem i pomoca potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z duza pomocą przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i języku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazac innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentację i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z przekazać innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnien wykraczajaca poza tamatyke zajeć

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.3_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnoscią na zajeciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnoscia na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiaazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnoscia na zajeciach, - student potrafi samodzielnie wnioskowac i wiazac zagadnienia teroretyczne w praktycznymi.
E_2A_D4/2.3_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalnosci podmiotów gospodarczych.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy, ma duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalności podmiotów gospodarczych.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego (pracy), ma bardzo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego, ma wyjatkowo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych poparte wiedza poza prponowany materiał.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.3_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela, - nie angazuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych w tym nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranzowane przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec działan nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angazuje sie w pełni.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawe wobec poczynan nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec działan nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Wydawnictwo Mikom, Warszawa, 2003
  2. Banaszak Z., Kłos S., Mleczko J., Zintegrowane systemy zarządzania - praca zbiorowa, PWE, Warszawa, 2015
  3. Kisielnicki J., MIS - systemy informatyczne zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2008
  4. Jelonek D., Systemy informacyjne zarządzania przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2018
  5. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania., Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2005
  6. Myszczyszyn J., Zintegrowane systemy informatyczne (ZSI) w firmach agrobiznesu, Stowarzyszenie Naukowe, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
  7. Myszczyszyn J., Zintegrowane systemy informatyczne (ZSI) w firmach agrobiznesu, Stowarzyszenie Naukowe, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
  8. Nowicki A. (red.), Komputerowe wspomaganie biznesu, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2006
  9. Klonowski Z., Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocw, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kenneth C. Laudon, Jane P. Laudon, Management Information Systems, Prentice Hall, Prentice Hall, 2011
  2. Grajewski P., Organizacja procesowa. Projektowanie i konfiguracja, PWE, Warszawa, 2007
  3. Chang J., Business process management systems: strategy and implementation, Taylor &Francis Group, Boca Raton, New York, 2006
  4. Spałek S. (red.), Systemy informacyjne i zarządzanie wiedzą, CeDeWu, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych2
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie2
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.2
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym5
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych5
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych4
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.2
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej2
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy2
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.2
T-A-11Zaliczenie formy zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System informacyjny współczesnej firmy3
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania4
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka2
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania5
T-W-5Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych4
T-W-6Zaliczenie formy zajęć2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach6
A-A-3Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do opracowania prezentacji10
A-A-4Prezentacja multimedialna10
A-A-5Przygotowanie do zalliczenia przedmiotu9
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu13
A-W-3Egzamin2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.3_W01Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowania systemów infoamtycznych w bieżącej działnośsci przedsiębiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzypopełnia błedy w treści i języku (jakosc wypowiedzi-czesciowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.3_W02Objaśnianie roli informacji, informtyzacji i systemów zarrządzania we wspieraniu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W15Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-W-5Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci stosowanie rozwiązań informatycznych i roli informacji w biezacej działnosci przedsiebiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomocą potrafi rozwiązać i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotować prezentacje i z dużą pomoca przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i jezyku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomocą potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazać i odpowiadać na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentacje i z przekazac innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnień wykraczajaca poza tamatykę zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.3_W03Wskazywanie roli systemów informatycznych, jako źródła zmian, łącznie z określeniem czynników wpływających na efektywność działania organizacji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W15Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-W-5Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania konsultingu. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieąćcej działności przedsiebiorstw, nie widzi potrzeby sensu i roli informatyzacji w procesie zmian, nie upatruje też jej roli w podnoszeniu efektywności działania organizacji gospodarczej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z dużym trudem i pomoca potrafi rozważać i odpowiadać na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z duza pomocą przekazać innym wnioski.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i języku, - z trudem i pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - z pomoca potrafi przygotowac prezentacje i z udziałem nauczyciela przekazac innym wnioski.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z nieznacznym udziałem nauczyciela przekazać innym wnioski.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia, - samodzielnie i z bardzo nieznaczna pomoca potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotowac prezentację i z przekazać innym wnioski.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - samodzielnie ibez pomocy potrafi rozwazac i odpowiadac na zadane pytania, - potrafi przygotować prezentację i z przekazać innym wnioski, - jest widoczne oczytanie i znajmość zagadnien wykraczajaca poza tamatyke zajeć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.3_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-1System informacyjny współczesnej firmy
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-W-5Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnoscia na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnoscią na zajeciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnoscia na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiaazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnoscia na zajeciach, - student potrafi samodzielnie wnioskowac i wiazac zagadnienia teroretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.3_U02Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania systemów informatycznych na przykładzie wybranych przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Cel przedmiotuC-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-1System informacyjny współczesnej firmy
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka
T-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-W-5Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i zachowan podmiotów gospodarczych, które to mozna analizowac w celu wskazania dostepnych sfer swiadczenia usług konsultingowych, w tym informatyzacji.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, ma ogólne pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w bieżącej działalnosci podmiotów gospodarczych.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy, ma duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalności podmiotów gospodarczych.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego (pracy), ma bardzo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego, ma wyjatkowo duze pojecie o znaczeniu usług konsultingowych w biezacej działalnosci podmiotów gospodarczych poparte wiedza poza prponowany materiał.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.3_K01Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowaniawspółczesnej organizacji gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w sferze zarządzania organizacjami gospodarczymi
C-2Poznanie kierunków rozwoju systemów informatycznych w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej
C-3Ukazanie znaczenia systemów informatycznych zarządzania we współczesnej gospodarce
C-4Określenie metod wyboru i efektywnego wdrażania systemów informatycznych
Treści programoweT-A-1Eksploatacja i customizacja systemów informatycznych
T-A-2Ekonomiczno-społeczne aspekty komputeryzacji systemów informacyjnych w biznesie
T-A-3Ocena korzyści z wdrożeń systemów informatycznych.
T-A-5Analiza wybranych systemów informatycznych
T-A-7Systemy informatyczne jako źródło zmian w organizacji.
T-A-8Rola systemów informatycznych w budowie organizacji procesowej
T-A-9Rola systemów informatycznych w budowie organizacji opartej na wiedzy
T-A-10Efekty wdrożeń systemów informatycznych klasy ERP/MRPII – case study.
T-A-4System informatyczny w procesie decyzyjnym
T-A-6Zakres funkcjonalny i kierunki rozwoju współczesnych systemów informatycznych
T-W-3Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania – charakterystyka
T-W-2Ewolucja informatycznych systemów zarządzania
T-W-5Charakterystyka światowego i polskiego rynku systemów informatycznych
T-W-1System informacyjny współczesnej firmy
T-A-11Zaliczenie formy zajęć
T-W-4Wybór i implementacja systemów informatycznych w zarządzaniu. Metodyka wdrażania
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie i egzamin
S-5Ocena formująca: F – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela, - nie angazuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych w tym nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranzowane przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec działan nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angazuje sie w pełni.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawe wobec poczynan nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec działan nauczyciela.