Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Strategiczne i operacyjne rachunki decyzyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Strategiczne i operacyjne rachunki decyzyjne | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej |
C-2 | Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych |
C-3 | Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych | 2 |
T-A-2 | Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych | 4 |
T-A-3 | Optymalizacja rozmiarów produkcji | 1 |
T-A-4 | Wybór asortymentu | 2 |
T-A-5 | Wybór wariantu decyzyjnego | 1 |
T-A-6 | Decyzja „wytworzyć czy kupić” | 1 |
T-A-7 | Realizacja specjalnego zamówienia | 1 |
T-A-8 | Decyzje cenowe | 2 |
T-A-9 | Inwestycje a strategia jednostki | 1 |
T-A-10 | Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie | 2 |
T-A-11 | Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych | 4 |
T-A-12 | Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności | 2 |
T-A-13 | Zaliczenie | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces decyzyjny – istota i jego struktura | 1 |
T-W-2 | Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych | 1 |
T-W-3 | Koszty w procesie decyzyjnym | 2 |
T-W-4 | Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych | 2 |
T-W-5 | Krótkookresowe rachunki decyzyjne | 3 |
T-W-6 | Decyzyjny rachunek inwestycyjny | 3 |
T-W-7 | Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych w krótkim- i długim okresie | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/2.2_W01 Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym. | E_2A_W10, E_2A_W06, E_2A_W12 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-8 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-3, S-4, S-1 |
E_2A_D6/2.2_W02 Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych | E_2A_W12, E_2A_W10, E_2A_W06 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-A-3, T-A-12, T-A-10, T-A-6, T-A-9, T-A-11, T-A-2, T-A-8, T-A-5, T-A-4, T-W-8 | M-5, M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/2.2_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej | E_2A_U11, E_2A_U01, E_2A_U12, E_2A_U02, E_2A_U06 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-6, T-A-3, T-A-11, T-A-8, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-12, T-A-10, T-A-13 | M-5, M-4 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
E_2A_D6/2.2_U02 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | E_2A_U06, E_2A_U02, E_2A_U12, E_2A_U11, E_2A_U08 | — | C-3, C-4 | T-A-10, T-A-8, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-13 | M-5, M-4 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/2.2_K01 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K06, E_2A_K04 | — | C-4, C-3 | T-A-10, T-A-4, T-A-11, T-A-3, T-A-13, T-A-7, T-A-12, T-A-6, T-A-2, T-A-9, T-A-8, T-A-5 | M-4, M-2, M-5 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/2.2_W01 Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym. | 2,0 | Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym. |
3,0 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. | |
3,5 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych. | |
4,0 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych. | |
4,5 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji. | |
5,0 | Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji. | |
E_2A_D6/2.2_W02 Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych | 2,0 | Student nie zna mierników i metod oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. |
3,0 | Student zna wybrane mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. | |
3,5 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie oraz niektóre warunki ich stosowania. | |
4,0 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. | |
4,5 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/2.2_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej | 2,0 | Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić. | |
E_2A_D6/2.2_U02 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne. | |
3,5 | Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne. | |
4,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne. | |
4,5 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. | |
5,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/2.2_K01 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. | |
5,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego. |
Literatura podstawowa
- Atril P., McLaney E., Management Accounting for Decision Makers, Pearson, 2021
- Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016
- Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
Literatura dodatkowa
- Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003