Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Restrukturyzacja zatrudnienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Restrukturyzacja zatrudnienia
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji
C-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
C-3Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego
C-4Zapoznanie z alterantywnymi działaniami wobec zwolnień pracowników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza zatrudnienia, organizacji pracy i struktury zatrudnienia jako etap rozpoczynający proces restrukturyzacji zatrudnienia4
T-A-2Racjonalizacja systemu wynagrodzeń - koszty i efekty4
T-A-3Racjonalizacja form zatrudnienia - koszty i efekty4
T-A-4Redukcja zatrudnienia - koszty i efekty4
T-A-5Outplacement - koszty i efekty2
T-A-6Zaliczenie2
T-A-7Analiza wewnętrznego i zewnętrznego kontekstu działalności przedsiębiorstwa przed restrukturyzacją2
T-A-8Identyfikacja problemów w obszarze zatrudnienia w organizacji w kontekście zmian2
T-A-9Poszukiwanie rozwiązań w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia w organizacji2
T-A-10Konstrukcja i charakterystyka modelu restrukturyzacji zatrudnienia4
30
wykłady
T-W-1Restrukturyzacja zatrudnienia - definicja, cel oraz znaczenie w organizacji2
T-W-2Rodzaje restrukturyzacji i modele restrukturyzacyjne4
T-W-3Narzędzia i procedura restruktryzacji4
T-W-4Redukcja zatrudnienia. Zasady rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników4
T-W-5Restrukturyzacja zatrudnienia w organizacji w ramach tzw. tarczy antykryzysowej2
T-W-6Przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy2
T-W-7Racjonalizacja - działania uzupełniające4
T-W-8Outplacement - rodzaje, elementy i efektywność4
T-W-9Optymalizacja zatrudnienia4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Przygotowanie modelu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie zalecanej literatury5
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z opracowanego modelu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania.
E_2A_W03, E_2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3
E_2A_D3/3.2_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy
E_2A_W05, E_2A_W02C-1, C-4, C-2T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania
E_2A_U02, E_2A_U10, E_2A_U18C-2, C-3T-A-7, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-8, T-A-6M-3, M-4S-2, S-1
E_2A_D3/3.2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu
E_2A_U01, E_2A_U12C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania.
2,0
3,0Student objaśnia podstawową rolę restrukturyzacji zatrudnienia definiuje główne zasady i warunki jej przeprowadzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D3/3.2_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy
2,0
3,0Student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz jej główne przyczyny. Zna alternatywy dla redukcji zatrudnienia w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania
2,0
3,0Sudent zna przebieg procesu restryukturyzacji oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D3/3.2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu
2,0
3,0Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych, Wolters Kluwer, Kraków, 2016
  2. Kot-Radojewska J., Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia: perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
  3. Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia: zwolnienia, outsourcing, outplacement, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków, 2009
  4. Nikolai Rogovsky, Patrick Ozoux, Daniel Esser, Tory Marpe, Andrea Broughton, Restructuring for corporate success, International Labour Office, Geneva, 2005, dostępna online: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_142327.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Gajderowicz T., Korzyści z zatrudnienia, dekompozycja i wycena, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza zatrudnienia, organizacji pracy i struktury zatrudnienia jako etap rozpoczynający proces restrukturyzacji zatrudnienia4
T-A-2Racjonalizacja systemu wynagrodzeń - koszty i efekty4
T-A-3Racjonalizacja form zatrudnienia - koszty i efekty4
T-A-4Redukcja zatrudnienia - koszty i efekty4
T-A-5Outplacement - koszty i efekty2
T-A-6Zaliczenie2
T-A-7Analiza wewnętrznego i zewnętrznego kontekstu działalności przedsiębiorstwa przed restrukturyzacją2
T-A-8Identyfikacja problemów w obszarze zatrudnienia w organizacji w kontekście zmian2
T-A-9Poszukiwanie rozwiązań w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia w organizacji2
T-A-10Konstrukcja i charakterystyka modelu restrukturyzacji zatrudnienia4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Restrukturyzacja zatrudnienia - definicja, cel oraz znaczenie w organizacji2
T-W-2Rodzaje restrukturyzacji i modele restrukturyzacyjne4
T-W-3Narzędzia i procedura restruktryzacji4
T-W-4Redukcja zatrudnienia. Zasady rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników4
T-W-5Restrukturyzacja zatrudnienia w organizacji w ramach tzw. tarczy antykryzysowej2
T-W-6Przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy2
T-W-7Racjonalizacja - działania uzupełniające4
T-W-8Outplacement - rodzaje, elementy i efektywność4
T-W-9Optymalizacja zatrudnienia4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Przygotowanie modelu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie zalecanej literatury5
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji
C-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
Treści programoweT-W-1Restrukturyzacja zatrudnienia - definicja, cel oraz znaczenie w organizacji
T-W-3Narzędzia i procedura restruktryzacji
T-W-2Rodzaje restrukturyzacji i modele restrukturyzacyjne
T-W-9Optymalizacja zatrudnienia
T-W-8Outplacement - rodzaje, elementy i efektywność
T-W-5Restrukturyzacja zatrudnienia w organizacji w ramach tzw. tarczy antykryzysowej
T-W-6Przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia podstawową rolę restrukturyzacji zatrudnienia definiuje główne zasady i warunki jej przeprowadzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_W02W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji
C-4Zapoznanie z alterantywnymi działaniami wobec zwolnień pracowników
C-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
Treści programoweT-W-9Optymalizacja zatrudnienia
T-W-5Restrukturyzacja zatrudnienia w organizacji w ramach tzw. tarczy antykryzysowej
T-W-4Redukcja zatrudnienia. Zasady rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników
T-W-8Outplacement - rodzaje, elementy i efektywność
T-W-6Przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy
T-W-7Racjonalizacja - działania uzupełniające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz jej główne przyczyny. Zna alternatywy dla redukcji zatrudnienia w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
C-3Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego
Treści programoweT-A-7Analiza wewnętrznego i zewnętrznego kontekstu działalności przedsiębiorstwa przed restrukturyzacją
T-A-10Konstrukcja i charakterystyka modelu restrukturyzacji zatrudnienia
T-A-1Analiza zatrudnienia, organizacji pracy i struktury zatrudnienia jako etap rozpoczynający proces restrukturyzacji zatrudnienia
T-A-3Racjonalizacja form zatrudnienia - koszty i efekty
T-A-4Redukcja zatrudnienia - koszty i efekty
T-A-9Poszukiwanie rozwiązań w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia w organizacji
T-A-2Racjonalizacja systemu wynagrodzeń - koszty i efekty
T-A-8Identyfikacja problemów w obszarze zatrudnienia w organizacji w kontekście zmian
T-A-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z opracowanego modelu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent zna przebieg procesu restryukturyzacji oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
C-3Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego
Treści programoweT-A-4Redukcja zatrudnienia - koszty i efekty
T-A-3Racjonalizacja form zatrudnienia - koszty i efekty
T-A-2Racjonalizacja systemu wynagrodzeń - koszty i efekty
T-A-5Outplacement - koszty i efekty
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z opracowanego modelu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę.
3,5
4,0
4,5
5,0