Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Wycena i efektywność kapitału ludzkiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena i efektywność kapitału ludzkiego | ||
Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z istotą kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego. |
C-3 | Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego. |
C-4 | Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina) | 6 |
T-A-2 | Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC) | 10 |
T-A-3 | Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating) | 3 |
T-A-4 | Metody wskaźnikowe w ocenie kapitału ludzkiego. Wskaźniki kosztów, czasowo-ilościowe, wydajności i efektywności, finansowe, jakościowe. | 4 |
T-A-5 | Metoda kosztów historycznych. | 2 |
T-A-6 | Metoda wartości oczekiwanej (Flamholtz). | 2 |
T-A-7 | Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu. | 3 |
T-A-8 | Metoda skorygowanej wartości netto. | 2 |
T-A-9 | Efektywność kapitału ludzkiego. | 3 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kapitał lintelektualny w skali mikro, regionalnej i makroregionalnej. | 4 |
T-W-2 | Pomiar i identyfikacja elementów kapitału intelektualnego. Zwrot na aktywach, kapitalizacja rynkowa, pomiar bezpośredni. | 6 |
T-W-3 | Metody kart punktowych w pomiarze i analizie kapitału intelektualnego. | 2 |
T-W-4 | Modele wskaźnikowe oceny i pomiaru kapitału ludzkiego. | 2 |
T-W-5 | Metody kosztowe pomiaru kapitału ludzkiego. | 4 |
T-W-6 | Metody dochodowe pomiaru wartości kapitału ludzkiego | 4 |
T-W-7 | Inwestycje w kapitał ludzki. | 4 |
T-W-8 | Efektywność kapitału ludzkiego. | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 12 |
A-A-3 | Praca zaliczeniowa. | 25 |
A-A-4 | Konsultacje. | 2 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie metod |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/2.2_W01 Student jest w stanie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru. | E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W10 | — | C-1, C-2 | T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/2.2_U01 Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-3, M-4 | S-2 |
E_2A_D3/2.2_U02 Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. | E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11 | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/2.2_W01 Student jest w stanie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie ogólnie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/2.2_U01 Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego |
3,0 | Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać | |
4,5 | Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu | |
E_2A_D3/2.2_U02 Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. | |
4,0 | Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
- M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
- Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
- Dobija Dorota, Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, 2003
- Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Anna Lipka i inn., Gospodarowanie kapitałem ludzkim – zbiór zadań do wybranych subdyscyplin i zagadnień, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2008
- Brazen LInda, The ROI of Human Capital: Measuring the Economic Value of Employee Performance, AORN Journal, Elsevier Science Publishers, 2017, Vol 80, no, 6., Dostęp online przez zasoby biblioteki ZUT