Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Wywiad gospodarczy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wywiad gospodarczy
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikroekonomii i podstaw makroekonomii
W-2Podstawowa wiedza dotycząca zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących róznych podmiotów gospodarczych
C-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystania informacji w procesie decyzyjnym
C-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
C-4Poznanie przez studenta przepisów prawnych związanych z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych i innych prawnie chronionych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji2
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych4
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji2
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu2
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym2
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego2
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji. Polityka ochrony informacji i zagrożenia bezpieczeństwa informacji2
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie3
T-A-9Uwarunkowania i stan wdrażania wywiadu gospodarczego w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw4
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne2
25
wykłady
T-W-1Informacyjny paradygmat przedsiębiorstwa2
T-W-2Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego2
T-W-3Wywiad gospodarczy jako narzędzie zarządzania2
T-W-4Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie2
T-W-5Przyczyny działań rozpoznawczych wobec podmiotów gospodarczych (finansowe, polityczne, prawne, strategiczne, geopolityczne itp.)1
T-W-6Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw2
T-W-7Wywiad gospodarczy w różnych typach przedsiębiorstw2
T-W-8Organizacja i funkcjonowanie wywiadowni gospodarczych w Polsce1
T-W-9Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia14
A-A-3Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu i studiami przypadków5
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat6
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenie10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda aktywizująca/metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego (pytania problemowe i zadania otwarte)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/4.1_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty zdobywania informacji gospodarczych dotyczących róznych podmiotów gospodarczych
E_2A_W06, E_2A_W09C-1T-W-2, T-A-2, T-W-6, T-A-5, T-A-3, T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-A-4M-1, M-3, M-5, M-4S-1, S-4, S-2
E_2A_D4/4.1_W02
Charakteryzuje koncepcje i organizację wywiadu gospodarczego w Polsce
E_2A_W03C-1T-W-4, T-A-8, T-A-2, T-W-8, T-W-7, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-9M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-4, S-2
E_2A_D4/4.1_W03
Zna przepisy prawne związane z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych
E_2A_W08, E_2A_W09C-4T-A-7, T-A-4, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-5S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/4.1_U01
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji
E_2A_U21, E_2A_U01C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-5, M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-4
E_2A_D4/4.1_U02
Potrafi wykorzystać informacje gospodarcze w procesie decyzyjnym
E_2A_U02, E_2A_U13, E_2A_U14C-3T-A-4, T-W-6M-4, M-5, M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/4.1_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_2A_K01C-2, C-1T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-8, T-A-9M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/4.1_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty zdobywania informacji gospodarczych dotyczących róznych podmiotów gospodarczych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_2A_D4/4.1_W02
Charakteryzuje koncepcje i organizację wywiadu gospodarczego w Polsce
2,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_2A_D4/4.1_W03
Zna przepisy prawne związane z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/4.1_U01
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania
E_2A_D4/4.1_U02
Potrafi wykorzystać informacje gospodarcze w procesie decyzyjnym
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zadania zleconego, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/4.1_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Bentley D. (ed.), Business Intelligence and Analytics, Library Press, New York, 2017
  2. Bielska A., Smólka P., Wywiad biznesowy, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2021
  3. Borowiecki R., Romanowska M. (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2007
  4. Ciecierski M., Wywiad biznesowy w korporacjach transnarodowych. Teoria i praktyka, Adam Marszałek, Toruń, 2009
  5. Davenport T.H., Harris J.G., Inteligencja analityczna w biznesie: nowa nauka zwyciężania, MT Biznes, Warszawa, 2010
  6. Grossman W., Rinderle-Ma S., Fundamentals of Business Intelligence, Springer, Heidelberg, 2015
  7. Korzeniowski Ł., Pepłoński A., Wywiad gospodarczy. Historia i współczesność, Association for Security, Kraków, 2005
  8. Kwieciński M., Wywiad gospodarczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  9. Niemczyk P., Wywiadwnie gospodarcze jako źródło informacji "białego" wywiadu, Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 2013, 9
  10. Tureliński K., Wywiad gospodarczy i polityczny, ARTEFAKt.edu.pl, Warszawa, 2015
  11. Wacławik Ł., Znaczenie wywiadowni gospodarczych w zapewnieniu bezpieczeństwa gospodarczego - zarys problemu, Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, 2015, 3
  12. Wójcik J.W., Wywiad i kontrwywiad gospodarczy, Wszechnica Polska Wyższa Szkoła w Warszawie, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Borowiecki R., Kwieciński M., Monitorowanie otoczenia, przepływ i bezpieczeństwo informacji w stronę inteligencji przedsiębiorstwa, Kantor Wydawniczy, Zakamycze, Kraków, 2008
  2. Kaliski M., Mrozik P., Tworzenie efektywnego systemu wywiadu gospodarczego, w: Borowiecki R., Kwieciński M. (red.), Informacja w zarządzaniu przedsiebiorstwem. Pozyskiwanie, wykorzystanie i ochrona, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków, 2003
  3. Laursen G., Thorlund J., Business Analytics for Managers. Taking Business Intelligence beyond reporting (2nd Edition), Wiley, Hoboken, New Jersey, 2017
  4. Weiss A., A brief guide to competitive intelligence: how to gather and use information on competitors, Business Information Review, 2002, 19(2)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji2
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych4
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji2
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu2
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym2
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego2
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji. Polityka ochrony informacji i zagrożenia bezpieczeństwa informacji2
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie3
T-A-9Uwarunkowania i stan wdrażania wywiadu gospodarczego w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw4
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacyjny paradygmat przedsiębiorstwa2
T-W-2Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego2
T-W-3Wywiad gospodarczy jako narzędzie zarządzania2
T-W-4Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie2
T-W-5Przyczyny działań rozpoznawczych wobec podmiotów gospodarczych (finansowe, polityczne, prawne, strategiczne, geopolityczne itp.)1
T-W-6Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw2
T-W-7Wywiad gospodarczy w różnych typach przedsiębiorstw2
T-W-8Organizacja i funkcjonowanie wywiadowni gospodarczych w Polsce1
T-W-9Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia14
A-A-3Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu i studiami przypadków5
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenie10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/4.1_W01Zna teoretyczne i praktyczne aspekty zdobywania informacji gospodarczych dotyczących róznych podmiotów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących róznych podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-2Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych
T-W-6Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji
T-W-4Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
T-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji
T-W-1Informacyjny paradygmat przedsiębiorstwa
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda aktywizująca/metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego (pytania problemowe i zadania otwarte)
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/4.1_W02Charakteryzuje koncepcje i organizację wywiadu gospodarczego w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących róznych podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-4Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych
T-W-8Organizacja i funkcjonowanie wywiadowni gospodarczych w Polsce
T-W-7Wywiad gospodarczy w różnych typach przedsiębiorstw
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym
T-A-9Uwarunkowania i stan wdrażania wywiadu gospodarczego w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda aktywizująca/metoda przypadków
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego (pytania problemowe i zadania otwarte)
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/4.1_W03Zna przepisy prawne związane z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Poznanie przez studenta przepisów prawnych związanych z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych i innych prawnie chronionych
Treści programoweT-A-7Podstawy prawne ochrony informacji. Polityka ochrony informacji i zagrożenia bezpieczeństwa informacji
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-W-2Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
M-5Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego (pytania problemowe i zadania otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/4.1_U01Posiada umiejętność pozyskiwania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U21Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystania informacji w procesie decyzyjnym
C-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
Treści programoweT-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji. Polityka ochrony informacji i zagrożenia bezpieczeństwa informacji
T-W-6Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw
T-W-1Informacyjny paradygmat przedsiębiorstwa
T-W-5Przyczyny działań rozpoznawczych wobec podmiotów gospodarczych (finansowe, polityczne, prawne, strategiczne, geopolityczne itp.)
Metody nauczaniaM-5Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego (pytania problemowe i zadania otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/4.1_U02Potrafi wykorzystać informacje gospodarcze w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U13Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, różne prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U14Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
Treści programoweT-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-W-6Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca/metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zadania zleconego, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/4.1_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystania informacji w procesie decyzyjnym
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących róznych podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
T-A-9Uwarunkowania i stan wdrażania wywiadu gospodarczego w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda aktywizująca/metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.