Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem w turystyce I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskiem w turystyce I | ||
Specjalność | Gospodarka turystyczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. W przypadku absolwentów Ekonomii S1 WEk. zaliczony przedmiot "Gospodarka a środowisko" lub analogiczny. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce. |
C-2 | Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko. |
C-3 | Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy ekonomiczne ochrony środowiska. | 5 |
T-W-2 | Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce. | 5 |
T-W-3 | Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce. | 4 |
T-W-4 | Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych. | 4 |
T-W-5 | Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki. | 4 |
T-W-6 | System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce. | 3 |
T-W-7 | Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych. | 4 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.4_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. | E_2A_W01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.4_U01 Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem. | E_2A_U01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.4_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | E_2A_K05 | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.4_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.4_U01 Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.4_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%. |
Literatura podstawowa
- Wojciechowska J., Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich, PWE, Warszawa, 2018
- Czerwiński J., Podstawy turystyki., CeDeWu, Warszawa, 2021, IV
- Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
- Balińska A., Sieczko A., Zawadka J., Wybrane problemy rozwoju turystyki, SGGW, Warszawa, 2016
- Agnieszka Becla, Stanisław Czaja, Anetta Zielińska, Ecological information management in the context of sustainable development : chosen issues, I-BiS s.c. Andrzej Bieroński, Przemysław Bieroński, Wrocław, Jelenia Góra, 2010
Literatura dodatkowa
- Milewski D., Meyer B., Strategie rozwoju turystyki w regionie, PWN, Warszawa, 2009
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
- Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000