Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Komunikacja wewnętrzna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja wewnętrzna | ||
Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem komunikacji wewnętrznej w funkcjonowaniu organizacji |
C-2 | Kształtowanie umiejętności wystąpień publicznych |
C-3 | Przygotowanie studentów do wykorzystywania metod i narzędzi komunikacji wewnętrznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Sztuka prezentacji (wystąpień publicznych) w komunikacji wewnętrznej | 10 |
T-P-2 | Prezentacja przygotowanych wystąpień publicznych i ich ocena | 4 |
T-P-3 | Wykorzystanie metody Zogniskowane Wywiady Grupowe w komunikacji wewnętrznej | 6 |
T-P-4 | Wykorzystanie metody Open Space Technology w komunikacji wewnętrznej | 6 |
T-P-5 | Wykorzystanie e-narzędzi w procesie komunikacji | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie komunikacji w gospodarowaniu kapitałem ludzkim | 2 |
T-W-2 | Istota, cele i aktorzy procesu komunikacji wewnętrznej | 4 |
T-W-3 | Rola kultury organizacyjnej i kultury menedżerskiej w komunikacji wewnętrznej | 3 |
T-W-4 | Proces zarządzania komunikacją wewnętrzną | 2 |
T-W-5 | Narzędzia komunikacji wewnętrznej | 4 |
T-W-6 | Bariery komunikacji wewnętrznej | 3 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe pisemne | 2 |
T-W-8 | Badanie komunikacji wewnętrznej | 2 |
T-W-9 | Rola lidera zespołu w komunikacji wewnętrznej | 2 |
T-W-10 | Komunikowanie w procesie zarządzania zmianą | 3 |
T-W-11 | Komunikacja w zespołach projektowych | 4 |
T-W-12 | Prezentacje informacyjne | 2 |
T-W-13 | Kolokwium zaliczeniowe pisemne | 2 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie prezentacji i wystąpienia publicznego | 12 |
A-P-3 | Przygotowanie do zajęć projektowych | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych | 12 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda projektowa |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji i przeprowadzenia wystąpienia publicznego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena posługiwania się metodami i narzędziami komunikacji wewnętrznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/3.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | E_2A_W04, E_2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_D3/3.1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej | E_2A_W04, E_2A_W05 | — | C-1, C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_D3/3.1_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej | E_2A_W04, E_2A_W05 | — | C-3 | T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/3.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją | E_2A_U10, E_2A_U12 | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-2 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
E_2A_D3/3.1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną | E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14 | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-2 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/3.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | 2,0 | Student nie zna znaczenia komunikacji wewnętrznej w organizacji |
3,0 | Student w sposób ogólny charakteryzuje istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | |
3,5 | Student potrafi opisać powierzchownie istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji oraz wskazać jej rolę w gospodarowaniu kapitałem ludzkim | |
4,0 | Student potrafi dokładnie wyjaśnić znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji | |
4,5 | Student potrafi w sposób kompleksowy przedstawić sens komunikacji wewnętrznej w organizacji, potrafi wskazać obszary funkcjonowania organizacji, w których ma ona szczególne znaczenie | |
5,0 | Student potrafi w sposób kompleksowy scharakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji, wskazać obszary funkcjonowania organizacji, na które ma ona szczególny wpływ oraz objaśnić jej znaczenie dla przywództwa | |
E_2A_D3/3.1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej | 2,0 | Student nie potrafi definiować poznanych barier i błędów popełnianych w komunikacji wewnętrznej |
3,0 | Student potrafi opisać pobieżnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
4,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
4,5 | Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej oraz dokonać ich klasyfikacji | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych barier i błędów komunikacji wewnętrznej, dokonać ich klasyfikacji oraz wskazać na najczęściej występujące w organizacjach wraz z uzasadnieniem swojego wyboru | |
E_2A_D3/3.1_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie komunikacji wewnętrznej |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny jedynie podstawowe narzędzia stosowane w komunikacji wewnętrznej | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej | |
4,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej oraz wskazać rolę, jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej | |
5,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej, wskazać rolę, jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej oraz ich wady i zalety |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/3.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją | 2,0 | Student nie potrafi stosować najważniejszych z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją |
3,0 | Student potrafi stosować jedynie kilka z najważniejszych zasad komunikacji wewnętrznej | |
3,5 | Student potrafi stosować wszystkie najważniejsze zasady komunikacji wewnętrznej | |
4,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej | |
4,5 | Student umie stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej oraz korzystać z nich w zależności od sytuacji | |
5,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej, dobrać je w zależności od sytuacji oraz formułować nowe | |
E_2A_D3/3.1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
3,5 | Student posiada przeciętne umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
4,5 | Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
5,0 | Student ma znakomite umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną |
Literatura podstawowa
- Jaworowicz M., Jaworowicz P., Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa, 2017
- McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, 2017
- Blikle A., Doktryna jakości: rzecz o turkusowej samoorganizacji, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2017
- Ignatowski G., Sułkowski Ł., Komunikacja i zarządzanie międzykulturowe: współczesne wyzwania prawno-organizacyjne, Difin, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Bucki P., Prezentacje po prostu!: szkoła wystąpień publicznych, Grupa Wydawnicza Helion, Gliwice, 2020
- Verghese A.K., Internal communication: practices and implications, SCMS Journal of Indian. Management, Vol. 14 No. 3, 2017, Dostęp online: https://www.scms.edu.in/uploads/journal/articles/article_20.pdf
- Tkalac Vercic A., Spoljaric A., Managing internal communication: How the choice of channels affects internal communication satisfaction, Public Relations Review Volume 46, Issue 3, 2020, Dostęp online: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0363811120300539