Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień z podstaw zarządzania, polityki społecznej i gospodarczej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów) | 1 |
T-A-2 | Tworzenie opisu stanowiska pracy oraz tworzenie ogłoszenia o pracę | 2 |
T-A-3 | Przeprowadzanie procesu selekcji (rozmowy kwalifikacyjnej, przygotowanie, etapy, zadawane pytania, popełniane błędy) | 1 |
T-A-4 | Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring) | 1 |
T-A-5 | Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting). | 1 |
T-A-6 | Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników). | 1 |
T-A-7 | Zaliczenie ustne | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie strategii (rozwój zarządzania strategicznego, modele procesu zarządzania strategicznego) | 2 |
T-W-2 | Kultura i strategia i zmiana (kultura, przywództwo, władza) | 1 |
T-W-3 | Selekcja strategiczna (narzędzia i techniki selekcji, proces i kryteria selekcji) | 1 |
T-W-4 | Strategiczne szkolenia i rozwój zawodowy (szkolenia i podstawy teoretyczne, orientacja strategiczna) | 1 |
T-W-5 | Strategiczne zarządzanie motywacją i wynagrodzeniami (zarządzanie wynagrodzeniami, strategie wynagradzania) | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 9 |
A-A-2 | Opracowanie ćwiczeń w grupie na podstawie studium przypadku | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu | 17 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe na podstawie studium przypadku |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na wykładzie |
S-2 | Ocena formująca: Prace zespołowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C18_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji | E_1A_W01, E_1A_W05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_C18_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. | E_1A_W09, E_1A_W02 | — | C-1 | T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C18_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji | E_1A_U07, E_1A_U10 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C18_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji | 2,0 | Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu. |
3,0 | Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu. | |
3,5 | Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce. | |
4,0 | Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny. | |
4,5 | Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny. | |
5,0 | Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny. | |
E_1A_C18_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. | 2,0 | Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi |
3,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi | |
3,5 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku | |
4,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety | |
4,5 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować | |
5,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C18_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji | 2,0 | Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi | |
3,5 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi | |
4,0 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji | |
4,5 | Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi | |
5,0 | Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości |
Literatura podstawowa
- Michael Armstrong, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011
- Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018
- Zając C., Bąk-Grabowska D., Jagoda A. (eds.), Human Resources Management in Corporate Groups, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław, 2015, ibuk
Literatura dodatkowa
- Mitoraj-Jaroszek M., Efektywne zarządzanie rozwojem pracowników w firmie: rezultaty przede wszystkim, Helion, Gliwice, 2019
- Molek-Winiarska D. (red. nauk.), W obliczu wyzwań społeczno-technologicznych. Wybrane problemy praktyki HR, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2020, ibuk
- Stor M., Domaradzka A. (red. nauk.), Zarządzanie kapitałem ludzkim 4.0. – wyzwania organizacyjne i kompetencyjne w perspektywie menedżerskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2020, ibuk
- Boon C., Den Hartog D.N., Lepak D.P., A Systemic Review of Human Resources Management Systems and Their Measurement, Journal of Management, 2019, Nr 45(6), ss. 2498-2537, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0149206318818718