Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Systemy prognostyczne przedsiębiorstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy prognostyczne przedsiębiorstwa
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,40,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw logistyki zarządzania przedsiębiorstwem, ekonomicznych uwarunkowań jego funkcjonowania oraz metod analizy i planowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
C-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie, budowa i zadania systemu1
T-A-2Baza danych prognostycznych1
T-A-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów1
T-A-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.1
T-A-5Monitorowanie prognoz1
T-A-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa1
T-A-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków1
T-A-8Prognozowanie finansowe1
T-A-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa1
9
wykłady
T-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu1
T-W-2Baza danych prognostycznych1
T-W-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów1
T-W-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.1
T-W-5Monitorowanie prognoz1
T-W-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa1
T-W-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków1
T-W-8Prognozowanie finansowe1
T-W-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie projektu31
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu26
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/11_W01
Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W15, E_1A_W06, E_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/11_U01
Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U10C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/11_K01
nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania
E_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/11_W01
Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej.
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/11_U01
Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,0Posiada podstawowe umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,0Posiada wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność oraz dodatkowe umiejętności nabyte we własnym zakresie na bazie literatury dodatkowej
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/11_K01
nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania
2,0
3,0Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności jedynie w zakresie minimalnym, niewiele udzielając się na forum grupy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szapiro T. (pr. zb. pod red.), Decyzje menadżerskie z excelem, PWE, Warszawa, 2000
  2. Cielak B., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, PWE, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Prognozowanie gospodarcze. Metody, modele, zastosowania, przykłady, AW Placet, Warszawa, 1998
  2. Diebold F. X., Forecasting in Economics, Business, Finance and Beyond, 2017
  3. Hoshmand A. R., Business forecasting. A practical approach, New York and London, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie, budowa i zadania systemu1
T-A-2Baza danych prognostycznych1
T-A-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów1
T-A-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.1
T-A-5Monitorowanie prognoz1
T-A-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa1
T-A-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków1
T-A-8Prognozowanie finansowe1
T-A-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu1
T-W-2Baza danych prognostycznych1
T-W-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów1
T-W-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.1
T-W-5Monitorowanie prognoz1
T-W-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa1
T-W-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków1
T-W-8Prognozowanie finansowe1
T-W-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie projektu31
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu26
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/11_W01Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu
T-W-2Baza danych prognostycznych
T-W-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-W-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
T-W-5Monitorowanie prognoz
T-W-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa
T-W-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-W-8Prognozowanie finansowe
T-W-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa
T-A-1Pojęcie, budowa i zadania systemu
T-A-2Baza danych prognostycznych
T-A-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-A-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
T-A-5Monitorowanie prognoz
T-A-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa
T-A-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-A-8Prognozowanie finansowe
T-A-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej.
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/11_U01Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu
T-W-2Baza danych prognostycznych
T-W-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-W-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
T-W-5Monitorowanie prognoz
T-W-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa
T-W-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-W-8Prognozowanie finansowe
T-W-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa
T-A-1Pojęcie, budowa i zadania systemu
T-A-2Baza danych prognostycznych
T-A-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-A-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
T-A-5Monitorowanie prognoz
T-A-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa
T-A-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-A-8Prognozowanie finansowe
T-A-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,0Posiada podstawowe umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,0Posiada wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność oraz dodatkowe umiejętności nabyte we własnym zakresie na bazie literatury dodatkowej
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/11_K01nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
C-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu
T-W-2Baza danych prognostycznych
T-W-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-W-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
T-W-5Monitorowanie prognoz
T-W-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa
T-W-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-W-8Prognozowanie finansowe
T-W-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa
T-A-1Pojęcie, budowa i zadania systemu
T-A-2Baza danych prognostycznych
T-A-3Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-A-4Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
T-A-5Monitorowanie prognoz
T-A-6Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa
T-A-7Prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-A-8Prognozowanie finansowe
T-A-9Wartość rynkowa przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności jedynie w zakresie minimalnym, niewiele udzielając się na forum grupy
3,5
4,0
4,5
5,0