Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Finanse ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z mikroekonomii. |
W-2 | Znajomośc zagadnień z makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska. |
C-2 | Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska |
C-4 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych. | 2 |
T-A-2 | Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska. | 2 |
T-A-3 | System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska. | 2 |
T-A-4 | Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna. | 1 |
T-A-5 | Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej | 2 |
T-A-6 | Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska. | 1 |
T-A-7 | Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw | 1 |
T-A-8 | Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem. | 2 |
T-A-9 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 15 |
A-A-2 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-3 | Przygotowywanie się do zajęć. | 12 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Zajęcia multimedialne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O20_W01 Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | E_1A_W03, E_1A_W11, E_1A_W12 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_O20_W02 Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W13 | — | C-2, C-3 | T-A-8, T-A-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_O20_W03 Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | E_1A_W06, E_1A_W12 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-8, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O20_U01 Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | E_1A_U02, E_1A_U09, E_1A_U11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-A-8, T-A-4, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_O20_U02 Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U18, E_1A_U21 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-8, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O20_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | E_1A_K01, E_1A_K02 | — | C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O20_W01 Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
4,5 | Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
E_1A_O20_W02 Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
E_1A_O20_W03 Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. |
3,0 | Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
4,5 | Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O20_U01 Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
E_1A_O20_U02 Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O20_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mariusz Dacko, Maria Jakubik-Grzybowska, Irena Łącka, Arkadiusz Malkowski, Anna Oleńczuk-Paszel, Aleksandra Płonka, Monika Śpiewak-Szyjka, Ochrona środowiska i przyrody : wybrane aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące JST, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszwawa, 2020
- BRÓDKA S., ADAPTACYJNE ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKIEM, PWN, Warszawa, 2020
- Andrzej Borodo, Finanse publiczne : zagadnienia ustrojowe i prawne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Stanisław Owsiak, Finanse, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne., Warszawa, 2015
- Robert Barański, Katarzyna Czajkowska-Matosiuk, Iwona Czauderna, Roman Kozub, Ewa Romanowska, Dorota Rosłoń, Kamil Stolarski, Agnieszka Świerczewska-Opłocka, Ochrona środowiska w firmie : kompendium wiedzy dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2016
- OECD, Handbook for Appraisal of Environmental Projects Financed from Public Funds, ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT, Paris, 2007
Literatura dodatkowa
- A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
- RAKOCZY B., OCHRONA ŚRODOWISKA W PRAKTYCE GMINY, WOLTERS KLUWER, 2020
- Strony internernetowe: NFOŚiGW oraz WFOŚiGW, 2022