Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą obiektów budowlanych oraz prawa budowlanego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy technicze, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Uwarunkowania prawne i techniczne funkcjonowania obiektów budowlanych10
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie8
T-W-3Ocena stanu technicznego budynków6
T-W-4Podstawy kosztorysowania5
T-W-5Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie tematyczne wykładów o podaną literaturę9
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej5
A-W-4przgotowanie do zaliczenia6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/01_W02
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu budownictwa i jego ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/01_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U21C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/01_K02
Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
E_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/01_W02
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu budownictwa i jego ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu budownictwa i jego ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/01_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym wykorzystuje w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Dodatkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa dotyczace jego pracy zawodowej.
3,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi biegle wykorzystywać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zkresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/01_K02
Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
2,0
3,0Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007
  5. Huang, H., Hong, Z., Zhou, H., Wu, J., & Jin, N., Knowledge graph construction and application of power grid equipment, Mathematical Problems in Engineering, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania prawne i techniczne funkcjonowania obiektów budowlanych10
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie8
T-W-3Ocena stanu technicznego budynków6
T-W-4Podstawy kosztorysowania5
T-W-5Zaliczenie1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie tematyczne wykładów o podaną literaturę9
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej5
A-W-4przgotowanie do zaliczenia6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D7/01_W02Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu budownictwa i jego ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy technicze, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego)
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania prawne i techniczne funkcjonowania obiektów budowlanych
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
T-W-3Ocena stanu technicznego budynków
T-W-4Podstawy kosztorysowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu budownictwa i jego ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D7/01_U01Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy technicze, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego)
Treści programoweT-W-4Podstawy kosztorysowania
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
T-W-3Ocena stanu technicznego budynków
T-W-1Uwarunkowania prawne i techniczne funkcjonowania obiektów budowlanych
Metody nauczaniaM-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym wykorzystuje w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Dodatkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa dotyczace jego pracy zawodowej.
3,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi biegle wykorzystywać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zkresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D7/01_K02Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy technicze, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego)
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania prawne i techniczne funkcjonowania obiektów budowlanych
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
T-W-3Ocena stanu technicznego budynków
T-W-4Podstawy kosztorysowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0