Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Rynek pieniężny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynek pieniężny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość makorekonomii |
W-2 | Znajmomość finansów i bankowowści |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien rozumieć znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej, a ponadto powinien wykazać się umiejętnością pozyskania informacji o rynku |
C-2 | Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne |
C-3 | Student powinien znać instytucje rynku pieniężnego, wyjaśnić ich rolę i znaczenie dla rynku |
C-4 | Student powinienin umieć odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umieć właściwie dobierać instrumenty rynku pieniężnego w zależności od oczekiwań uczestników tego rynku |
C-5 | Student ma świadomość konieczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy |
C-6 | Student zna i potrafi wykorzystać w praktyce miary wykorzystywane na rynku pieniężnym oraz właściwie je interpretować |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego | 1 |
T-A-2 | Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego) | 1 |
T-A-3 | Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw) | 3 |
T-A-4 | Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso) | 1 |
T-A-5 | Rynek międzybankowy i operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W) | 2 |
T-A-6 | Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi | 1 |
T-A-7 | Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy | 2 |
T-A-8 | Rynek walutowy - Forex | 1 |
T-A-9 | Kurs krzyżowy | 2 |
T-A-10 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czytanie wskazanej literatury | 18 |
A-A-2 | Uczestnicwo w zajęciach | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | projekt informacyjny |
M-2 | projekt problemowy |
M-3 | projekt konwersatoryjny |
M-4 | projekt multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test weryfikujący wszystkie z założonych celów przedmotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O14_W01 Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej | E_1A_W01, E_1A_W11 | — | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-10 | M-1, M-3 | S-1 |
E_1A_O14_W02 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania | E_1A_W02 | — | C-3 | T-A-2 | M-1, M-3 | S-1 |
E_1A_O14_W03 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania | E_1A_W06 | — | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O14_U01 Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski | E_1A_U01, E_1A_U21 | — | C-4 | T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
E_1A_O14_U02 Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji | E_1A_U04, E_1A_U21 | — | C-2, C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O14_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | E_1A_K01 | — | C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O14_W01 Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu definicji rynku pieniężnego i nie rozumie znaczenia tego rynku dla gospodarki |
3,0 | Student zna definicję rynku pieniężnego | |
3,5 | Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym | |
4,0 | Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny | |
4,5 | Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny i zna jego rolę | |
5,0 | Student bardzo dobrze definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny, zna rolę rynku pienieznego i zna przykłady wpływu rynku pieneiznego na gospodarkę | |
E_1A_O14_W02 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania | 2,0 | Student nie zna instytucji rynku pieniężnego |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa na rynku | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa oraz zakładów ubezpieczeń na rynku pienieżnym, | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego na rynku | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego na rynku. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i wzajemne oddziaływanie | |
E_1A_O14_W03 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania | 2,0 | Student nie zna instrumentów rynku pieniężnego |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i płatniczych, oraz skryptów dłużnych przedsiębiorstw | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych, wie czym są i jakie są rodzaje skryptów dłużnych przedsiębiorstw |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O14_U01 Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski | 2,0 | Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku pienieżnym |
3,0 | Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym | |
3,5 | Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym | |
4,0 | Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym i właściwie wyciąga wnioski | |
4,5 | Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym, na rynku walutowym, rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski, | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność interpretacji procesów zachodzących, na rynku międzybankowym, na rynku walutowym (forex), rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski, | |
E_1A_O14_U02 Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji | 2,0 | Student nie potrafi w praktyce dokonać obliczeń miar wykorzystywanych na rynku pieniężnym, ani dokonać ich interpretacji |
3,0 | Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki | |
3,5 | Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki, potrafi właściwie obliczyć odsetki | |
4,0 | Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID | |
4,5 | Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian, zna wysokości stóp procentowych procentowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O14_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku pienieżnym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiesława Przybylska-Kapuścińska, Katarzyna Perez (red.), Polityka pieniężna i rynki finansowe wobec wyzwań gospodarki 4.0, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Patrycja Chodnicka-Jaworska, DETERMINANTY CREDIT RATINGÓW ORAZ ICH WPŁYW NA RYNEK FINANSOWY, PWE, Warszawa, 2019
- Witold Bień, Rynek papierów wartościowych, Difin, Warszwawa, 2007, VII
- Irena Pyka, Bank centralny na współczesnym rynku pieniężnym, C.H.Beck, Warszawa, 2010
- Artur Borcuch, Globalny system pieniężny, CeDeWu, Warszawa, 2009
- red. Andrzej Sławiński, Polityka pieniężna, C.H. Beck, Warszawa, 2011
- Frank Fabozzi, Handbook of Finance: Financial Markets and Instruments, Wiley, 2008, Vol 1.
- Andrzej Kaźmierczak, Polityka pieniężna w gospodarce otwartej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Marc Levinson, Guide To Financial Markets: Why they exist and how they work, Profile Books, 2018, 7 edition
- OLGUN, M. Enes, INTEREST RATE AND INFLATION: IS THERE A FISHER OR NEOFISHER EFFECT? EVIDENCE FROM TURKEY, Journal of Administrative Sciences, Turkey, 2022, Vol. 19 Issue 45, p. 759-775, Access through the EBSCO database https://web.s.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=9798ad1f-df96-455c-b12c-3f78629d87d6%40redis
- BRUNA Karel, VAN TRAN Quang, Inflation Targeting and Variability of Money Market Interest Rates Under a Zero Lower Bound, Czech Journal of Economics and Finance, Czech Republik, 2018, Vol. 68 Issue 6, pp. 519-536, Access through the EBSCO database https://web.s.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=eaacb65f-6529-4bda-890b-4cfb682ff556%40redis
Literatura dodatkowa
- Michał Brzoza-Brzezina, Polska polityka pieniężna Badanie teoretyczne i empiryczne, C.H. Beck, Warszawa, 2011