Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w badaniach rynku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w badaniach rynku
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 6 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejetosci: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwac sie arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
C-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii1
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych1
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań2
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku1
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu1
6
wykłady
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy2
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości2
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych1
T-W-4Test zaliczeniowy1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych6
A-L-2Studiowanie literatury9
A-L-3Przygotowanie projektu10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów wykonania projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/06_W01
posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02, E_1A_W06C-2, C-1T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_D1/06_W02
zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku
E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-L-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_D1/06_W03
zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-L-5M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/06_U01
potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U21C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/06_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K04C-2, C-1T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/06_W01
posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
2,0nie posiada wiedzy z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,0posiada wąską wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,5posiada częściową wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,0posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,5posiada szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
5,0posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
E_1A_D1/06_W02
zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku
2,0nie zna zagadnień dotyczących pojemności rynku
3,0zna dostatecznie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
3,5zna większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,0zna dobrze większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,5zna wszystkie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
5,0zna bezbłędnie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
E_1A_D1/06_W03
zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu
2,0nie zna wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
3,0zna dostatecznie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
3,5zna większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,0zna dobrze większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,5zna wszystkie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
5,0zna bezbłędnie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/06_U01
potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
2,0nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego
3,0potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, pewne części prostego badania rynkowego
3,5potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, większość etapów prostego badania rynkowego
4,0potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów prostego badania rynkowego
4,5potrafi samodzielnie zaprojektować proste badanie rynkowe
5,0potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować proste badanie rynkowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/06_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Wolny Robert, Metody ilościowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009
  2. Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2006
  3. Mynarski Stefan, Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
  4. Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2003
  5. Garczarczyk Józef, Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
  6. Mynarski Stefan, Analiza rynku. Problemy i metody., PWN, Warszawa, 1987
  7. Malhotra N.K., Birks D.S., Marketing Research An Applied Approach, Prentice Hall, Inc., a Pearson Education company, England, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A., Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno–gospodarczych, PWN, Warszawa, 1989
  2. Jajuga Krzysztof, Statystyczna analiza wielowymiarowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
  3. Nowak Edward, Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa, 1990
  4. Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice, CeDeWu, Warszawa, 2019, 2
  6. Reid D.A., Plank R.E., Fundamentals of Business Marketing Research, The Haworth Press, London, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii1
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych1
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań2
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku1
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy2
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości2
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych1
T-W-4Test zaliczeniowy1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych6
A-L-2Studiowanie literatury9
A-L-3Przygotowanie projektu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/06_W01posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,0posiada wąską wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,5posiada częściową wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,0posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,5posiada szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
5,0posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/06_W02zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zagadnień dotyczących pojemności rynku
3,0zna dostatecznie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
3,5zna większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,0zna dobrze większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,5zna wszystkie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
5,0zna bezbłędnie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/06_W03zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
3,0zna dostatecznie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
3,5zna większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,0zna dobrze większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,5zna wszystkie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
5,0zna bezbłędnie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/06_U01potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U13Potrafi przygotowywać typowe prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U14Potrafi przygotowywać typowe wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego
3,0potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, pewne części prostego badania rynkowego
3,5potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, większość etapów prostego badania rynkowego
4,0potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów prostego badania rynkowego
4,5potrafi samodzielnie zaprojektować proste badanie rynkowe
5,0potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować proste badanie rynkowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/06_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych