Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem w turystyce I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem w turystyce I
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. W przypadku absolwentów Ekonomii S1 WEk. zaliczony przedmiot "Gospodarka a środowisko" lub analogiczny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska. Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.3
T-W-2Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.3
T-W-3Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.3
T-W-4Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.2
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.2
T-W-6Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.2
T-W-7Zaliczenie1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1.4_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
E_2A_W01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1.4_U01
Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem.
E_2A_U01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1.4_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
E_2A_K05C-3, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1.4_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1.4_U01
Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1.4_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedz
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%.

Literatura podstawowa

  1. Wojciechowska J., Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich, PWE, Warszawa, 2018
  2. Czerwiński J., Podstawy turystyki., CeDeWu, Warszawa, 2021, IV
  3. Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  4. Balińska A., Sieczko A., Zawadka J., Wybrane problemy rozwoju turystyki, SGGW, Warszawa, 2016
  5. Agnieszka Becla, Stanisław Czaja, Anetta Zielińska, Ecological information management in the context of sustainable development : chosen issues, I-BiS s.c. Andrzej Bieroński, Przemysław Bieroński, Wrocław, Jelenia Góra, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Milewski D., Meyer B., Strategie rozwoju turystyki w regionie, PWN, Warszawa, 2009
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
  3. Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska. Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.3
T-W-2Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.3
T-W-3Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.3
T-W-4Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.2
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.2
T-W-6Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.2
T-W-7Zaliczenie1
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/1.4_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
Treści programoweT-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska. Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.
T-W-2Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.
T-W-3Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.
T-W-4Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.
T-W-6Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/1.4_U01Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy do wdrażania standardów ekologicznych w turystyce; potrafi zinterpretować zjawiska oraz przepisy w zakresie zarządzania środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Cel przedmiotuC-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
Treści programoweT-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska. Instrumenty zarządzania ekologicznego w turystyce.
T-W-2Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.
T-W-3Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.
T-W-4Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.
T-W-6Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/1.4_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Jest gotów do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
Treści programoweT-W-2Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem turystycznym. System zarządzania środowiskowego w turystyce.
T-W-3Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania w firmie turystycznej. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw turystycznych.
T-W-4Integracja systemów jakości w zakresie Ochrony Środowiska a rozwój turystyki.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie w turystyce.
T-W-6Wdrażanie w Polsce europejskich standardów ekologicznych a rozwój regionów turystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedz
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%.