Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Strategiczne i operacyjne rachunki decyzyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategiczne i operacyjne rachunki decyzyjne
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 14 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych1
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji1
T-A-4Wybór asortymentu1
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego1
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”1
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia1
T-A-8Decyzje cenowe1
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki1
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie1
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych1
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności1
T-A-13Zaliczenie2
14
wykłady
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura1
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych1
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym1
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych1
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne1
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny1
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności1
T-W-8Zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych w krótkim- i długim okresie18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.2_W01
Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym.
E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W12C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4
E_2A_D6/2.2_W02
Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W12C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.2_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U11, E_2A_U12C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D6/2.2_U02
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.2_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04, E_2A_K06C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.2_W01
Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym.
2,0Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym.
3,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
5,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
E_2A_D6/2.2_W02
Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
2,0Student nie zna mierników i metod oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,0Student zna wybrane mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie oraz niektóre warunki ich stosowania.
4,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.2_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
E_2A_D6/2.2_U02
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.2_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Atril P., McLaney E., Management Accounting for Decision Makers, Pearson, 2021
  2. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  3. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016
  4. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
  5. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
  6. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  7. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych1
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji1
T-A-4Wybór asortymentu1
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego1
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”1
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia1
T-A-8Decyzje cenowe1
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki1
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie1
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych1
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności1
T-A-13Zaliczenie2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura1
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych1
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym1
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych1
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne1
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny1
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności1
T-W-8Zaliczenie1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych w krótkim- i długim okresie18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_W01Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym.
3,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
5,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_W02Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna mierników i metod oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,0Student zna wybrane mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie oraz niektóre warunki ich stosowania.
4,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_U01Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-13Zaliczenie
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_U02Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-13Zaliczenie
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-13Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.