Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Wnioskowanie statystyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wnioskowanie statystyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej, statystyki opisowej i elementów rachunku prawdopodobieństwa oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach Statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów |
C-3 | Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta. | 3 |
T-L-2 | Sprawdzian z podstaw rachunku prawdopodobieństwa | 1 |
T-L-3 | Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji. | 3 |
T-L-4 | Kolokwium z estymacji. | 2 |
T-L-5 | Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez parametrycznych. | 2 |
T-L-6 | Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez nieparametrycznych. | 3 |
T-L-7 | Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej | 2 |
T-L-8 | Kolokwium z weryfikacji parametrycznej i nieparametrycznej. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy rachunku prawdopodobieństwa | 3 |
T-W-2 | Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa | 3 |
T-W-3 | Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. | 3 |
T-W-4 | Nieparametryczne testy istotności | 2 |
T-W-5 | Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych. | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Studia literaturowe | 5 |
A-L-3 | Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych) | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 6 |
A-L-5 | Uczestnictwo w laboratoriach | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 13 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i praogramu STATISTICA. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B03_W01 zna zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa: definicje prawdopodobieństwa, zmiennej losowej, dystrybuanty, jej własności oraz rozkłady teoretyczne charakeryzujące zmienną losową skokową i ciągłą | E_2A_W06, E_2A_W14, E_2A_W07, E_2A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
E_2A_B03_W02 zna wybrane metody wnioskowania statystycznego: przedziały ufności, testy istotności: parametryczne i nieparametryczne | E_2A_W06, E_2A_W14, E_2A_W07, E_2A_W01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
E_2A_B03_W03 zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | E_2A_W06, E_2A_W14, E_2A_W07, E_2A_W01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B03_U01 potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, dbale formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić własciwe załozenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzic poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników | E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U09, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U03, E_2A_U10, E_2A_U01, E_2A_U08, E_2A_U07, E_2A_U16 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
E_2A_B03_U02 potrafi charakteryzować zmienną losową skokową, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U12 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B03_K01 rozumie potrzebę korzystania z podejścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej | E_2A_K01 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-L-5, T-W-6, T-L-4, T-L-2, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
E_2A_B03_K02 szanuje i przestrzega tajemnicy statystycznej oraz dba o bezpieczeństwo powierzonych danych, postępuje zgodnie z zasadami rzetelnego, obiektywnego, profesjonalnego i niezależnego prowadzenia badań statystycznych | E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-5, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-W-6, T-L-8, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B03_W01 zna zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa: definicje prawdopodobieństwa, zmiennej losowej, dystrybuanty, jej własności oraz rozkłady teoretyczne charakeryzujące zmienną losową skokową i ciągłą | 2,0 | nie zna zagadnień rachunku prawdopodobieństwa |
3,0 | zna niektóre z zagadnień rachunku prawdopodobieństwa, wie (przy pomocy nauczyciela) jak określić i scharakteryzować zmienną losową i ciągłą, zna nieliczne rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą | |
3,5 | zna większość z zagadnień rachunku prawdopodobieństwa, wie jak określić zmienną losową i ciągłą oraz zna nieliczne przykłady wykorzystania zmiennych losowych w badaniach społeczno-gospodarczych i większość rozkładów teoretycznych charakteryzujących zmienną losową skokową i ciągłą | |
4,0 | potrafi samodzielnie scharakteryzować zmienne losowe, zna dobrze rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą | |
4,5 | potrafi samodzielnie scharakteryzować zmienne losowe wraz z prezentacjami graficznymi, potrafi samodzielnie wykorzystać rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych | |
5,0 | potrafi bardzo dobrze scharakteryzować zmienne losowe skokowe i ciągłe i dokonać prezentacji graficznych oraz bezbłędnie wykorzystać rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych | |
E_2A_B03_W02 zna wybrane metody wnioskowania statystycznego: przedziały ufności, testy istotności: parametryczne i nieparametryczne | 2,0 | nie zna metod wnioskowania statystycznego, zasad ich stosowania, nie potrafi interpretować otrzymanych wyników |
3,0 | zna nieliczne metody wnioskowania statystycznego, wie, przy pomocy nauczyciela, jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dostatecznie interpretować otrzymane wyniki | |
3,5 | zna większość metod wnioskowania statystycznego, wie, przy pomocy nauczyciela, jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dostatecznie interpretować otrzymane wyniki | |
4,0 | zna większość metod wnioskowania statystycznego, wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dobrze interpretować otrzymane wyniki | |
4,5 | zna metody wnioskowania statystycznego, wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dobrze interpretować otrzymane wyniki | |
5,0 | zna bardzo dobrze metody wnioskowania statystycznego, samodzielnie wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi bezbłędnie interpretować otrzymane wyniki | |
E_2A_B03_W03 zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | 2,0 | nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej |
3,0 | poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
3,5 | zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
4,0 | zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
4,5 | zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B03_U01 potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, dbale formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić własciwe załozenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzic poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników | 2,0 | nie potrafi wyznaczać przedziałów ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz ich zinterpretować, formułować hipotez statystycznych, dobrać odpowiednich metod do weryfikacji hipotez, sprawdzić właściwe założenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzić poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników |
3,0 | potrafi wyznaczać przedziały ufności dla niektórych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, przy pomocy nauczyciela, formułować niektóre hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić niektóre założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację nielicznych hipotez i dokonać częściowej interpretacji otrzymanych wyników | |
3,5 | potrafi wyznaczać przedziały ufności dla niektórych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, formułować niektóre hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić niektóre założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację nielicznych hipotez i dokonać częściowej interpretacji otrzymanych wyników | |
4,0 | potrafi wyznaczać przedziały ufności dla większości parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować większość hipotez statystycznych, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić większość założeń niezbędnych do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez i dokonać interpretacji otrzymanych wyników | |
4,5 | potrafi wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez i dokonać interpretacji otrzymanych wyników | |
5,0 | potrafi bezbłędnie wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować odpowiednie hipotezy statystyczne, dobrać metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić wszystkie założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację hipotez i dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników | |
E_2A_B03_U02 potrafi charakteryzować zmienną losową skokową, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów | 2,0 | nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej skokowej, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz nie potrafi stosować teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa |
3,0 | potrafi częściowo, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i stosować niektóre teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa | |
3,5 | potrafi częściowo, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i próbuje samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa | |
4,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa | |
4,5 | student potrafi scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa | |
5,0 | student bezbłędnie scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą samodzielnie stosować teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B03_K01 rozumie potrzebę korzystania z podejścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej | 2,0 | nie rozumie potrzeby korzystania z podeścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej |
3,0 | rozumie potrzeby korzystania z podeścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej | |
3,5 | rozumie potrzeby korzystania z podeścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej i dodatkowo potrafi podać prykłady gdzie to podejsćie jest wykorzystywane | |
4,0 | rozumie potrzeby korzystania z podeścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej i dodatkowo potrafi podać prykłady gdzie to podejsćie jest wykorzystywane, a także gdzie można by jeszcze je wykorzystać | |
4,5 | rozumie potrzeby korzystania z podeścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej, dodatkowo potrafi zaprojektować sposób analizy ilościowej konkretnego zagadnienia | |
5,0 | bardzo dobrze rozumie potrzebę korzystania z podeścia ilościowego dla lepszego postrzegania, opisu i analizy otaczającej rzeczywistości ekonomicznej, społecznej, biznesowej dodatkowo potrafi zaprojektować sposób analizy ilościowej konkretnego zagadnienia oraz je zrealizować | |
E_2A_B03_K02 szanuje i przestrzega tajemnicy statystycznej oraz dba o bezpieczeństwo powierzonych danych, postępuje zgodnie z zasadami rzetelnego, obiektywnego, profesjonalnego i niezależnego prowadzenia badań statystycznych | 2,0 | nie szanuje i nie przestrzega tajemnicy statystycznej oraz nie dba o bezpieczeństwo powierzonych danych, nie postępuje zgodnie z zasadami rzetelnego, obiektywnego, profesjonalnego i niezależnego prowadzenia badań statystycznych |
3,0 | szanuje, alei nie wystarczejąco przestrzega tajemnicy statystycznej | |
3,5 | szanuje i przestrzega tajemnicy statystycznej, ale nie wystarczająco dba o bezpieczeństwo powierzonych danych, | |
4,0 | szanuje i przestrzega tajemnicy statystycznej oraz dba o bezpieczeństwo powierzonych danych, ale nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami rzetelnego, obiektywnego, profesjonalnego i niezależnego prowadzenia badań statystycznych | |
4,5 | szanuje i przestrzega tajemnicy statystycznej oraz dba o bezpieczeństwo powierzonych danych, postępuje zgodnie z zasadami rzetelnego prowadzenia badań statystycznych | |
5,0 | szanuje i przestrzega tajemnicy statystycznej oraz dba o bezpieczeństwo powierzonych danych, postępuje zgodnie z zasadami rzetelnego, obiektywnego, profesjonalnego i niezależnego prowadzenia badań statystycznych |
Literatura podstawowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
- Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2012
- Devore J.L., Berk K.N., Modern Mathematical Statistics with Applications, Springer, New York, 2012
- Bickel P.J., Doksum K.A., Mathematical Statistics, Holden-Day, San Francisco, 1977
Literatura dodatkowa
- Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. I: Rachunek prawdopodobieństwa, cz. II: Statystyka Matematyczna, PWN, Warszawa, 2012
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, C. H. Beck, Warszawa, 2008
- Kassyk-Rokicka H., Statystyka, zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2001
- Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne: zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa, 2002
- Chudzik H., Kiełczewska H., Mejza I., Statystyka matematyczna w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2008