Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Uwarunkowania gospodarowania kapitałem ludzkim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uwarunkowania gospodarowania kapitałem ludzkim
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 14 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ewolucji funkcji personalnej i podejścia do zasobów ludzkich w gospodarce wiedzy.
C-2Poznanie uwarunkowań jakościowych, ekonomicznych i społecznych rozwoju kapitału ludzkiego.
C-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Umiejętność analizy rozwoju kapitału ludzkiego w róznych obszarach życia społeczno gospodarczego w przekroju lokalnym i regionalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Analiza sytuacji demograficznej w przekroju lokalnym regionalnym, krajowym.2
T-K-2Praca i rynek pracy w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.2
T-K-3Diagnoza poziomu kompetencji i kwalifikacjii kapitału ludzkiego.2
T-K-4Migracja i ruchy migracyjne.1
T-K-5Nauka i kultura.1
T-K-6Kapitał ludzki w Polsce na tle Europy.1
T-K-7Polityka wsparcia kapitału ludzkiego. Programy wsparcia - lokalne, krajowe i europejskie.1
T-K-8Analiza dobrych praktyk gospodarowani akapitałem ludzkim.2
T-K-9Zaliczenie2
14
wykłady
T-W-1Istota kapitału ludzkiego. Ewolucja funkcji personalnej.1
T-W-2Gospodarka oparta na wiedzy.1
T-W-3Uwarunkowania jakościowe rozwoju kapitału ludzkiego. Edukacja, zdrowie, rynek pracy.2
T-W-4Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego. Utrzymanie kapitału ludzkiego.2
T-W-5Społeczne uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriów.36
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zagadnień teoretycznych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonywanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.4_W01
Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W14C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.4_U01
Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim.
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-1, M-2S-2
E_2A_D3/1.4_U02
Potrafi przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim w przekroju lokalnym i regionalnym.
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.4_W01
Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
2,0Nie potrafi opisać i wyjaśnić poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Zadawalajaco opisuje niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Zadawalajaco opisuje i wyjaśnia niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0W znakomity sposób opisuje i wyjaśnia poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.4_U01
Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim.
2,0Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do identyfikacji poznanych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji niektórych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Posiada dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Posiada bardzo dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0Posiada znakomite umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_D3/1.4_U02
Potrafi przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim w przekroju lokalnym i regionalnym.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizy obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,0W uproszczony sposób sposób potrafi ogólnie zidentyfikować i przeprowadzić fragmentaryczną analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,5W zadawalającym stopniu potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,0Dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
5,0W doskonały sposób potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim

Literatura podstawowa

  1. Stachowska S., Nowoczesne koncepcje w zarządzaniu kapitałem ludzkim organizacji. Od zaangażowania pracowników do marki pracodawcy. Część 1 i Część 2, Instytut Badań Gospodarczych, 2020
  2. M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dabrowa Górnicza, 2017
  3. Anna Rogozińska-Pawełczyk (red), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
  4. M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  5. M. Król, Uwarunkowania Gospodarowania Kapitałem Ludzkim, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009
  2. Angela Baron i Michael Armstrong, Zarządzanie kapitałem ludzkim, Wolter Kluwer Polska, Kraków, 2008
  3. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
  4. Angela Baron, Michael Armstrong, Human Capital Management: Achieving Added Value Through People, Kogan Page, USA, 2008

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Analiza sytuacji demograficznej w przekroju lokalnym regionalnym, krajowym.2
T-K-2Praca i rynek pracy w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.2
T-K-3Diagnoza poziomu kompetencji i kwalifikacjii kapitału ludzkiego.2
T-K-4Migracja i ruchy migracyjne.1
T-K-5Nauka i kultura.1
T-K-6Kapitał ludzki w Polsce na tle Europy.1
T-K-7Polityka wsparcia kapitału ludzkiego. Programy wsparcia - lokalne, krajowe i europejskie.1
T-K-8Analiza dobrych praktyk gospodarowani akapitałem ludzkim.2
T-K-9Zaliczenie2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota kapitału ludzkiego. Ewolucja funkcji personalnej.1
T-W-2Gospodarka oparta na wiedzy.1
T-W-3Uwarunkowania jakościowe rozwoju kapitału ludzkiego. Edukacja, zdrowie, rynek pracy.2
T-W-4Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego. Utrzymanie kapitału ludzkiego.2
T-W-5Społeczne uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.2
8

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriów.36
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.4_W01Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W14Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie ewolucji funkcji personalnej i podejścia do zasobów ludzkich w gospodarce wiedzy.
C-2Poznanie uwarunkowań jakościowych, ekonomicznych i społecznych rozwoju kapitału ludzkiego.
C-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Umiejętność analizy rozwoju kapitału ludzkiego w róznych obszarach życia społeczno gospodarczego w przekroju lokalnym i regionalnym.
Treści programoweT-W-1Istota kapitału ludzkiego. Ewolucja funkcji personalnej.
T-W-2Gospodarka oparta na wiedzy.
T-W-3Uwarunkowania jakościowe rozwoju kapitału ludzkiego. Edukacja, zdrowie, rynek pracy.
T-W-4Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego. Utrzymanie kapitału ludzkiego.
T-W-5Społeczne uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zagadnień teoretycznych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonywanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opisać i wyjaśnić poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Zadawalajaco opisuje niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Zadawalajaco opisuje i wyjaśnia niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0W znakomity sposób opisuje i wyjaśnia poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.4_U01Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Umiejętność analizy rozwoju kapitału ludzkiego w róznych obszarach życia społeczno gospodarczego w przekroju lokalnym i regionalnym.
Treści programoweT-K-1Analiza sytuacji demograficznej w przekroju lokalnym regionalnym, krajowym.
T-K-2Praca i rynek pracy w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
T-K-3Diagnoza poziomu kompetencji i kwalifikacjii kapitału ludzkiego.
T-K-4Migracja i ruchy migracyjne.
T-K-5Nauka i kultura.
T-K-6Kapitał ludzki w Polsce na tle Europy.
T-K-7Polityka wsparcia kapitału ludzkiego. Programy wsparcia - lokalne, krajowe i europejskie.
T-K-8Analiza dobrych praktyk gospodarowani akapitałem ludzkim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonywanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do identyfikacji poznanych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji niektórych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Posiada dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Posiada bardzo dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0Posiada znakomite umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.4_U02Potrafi przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim w przekroju lokalnym i regionalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Umiejętność analizy rozwoju kapitału ludzkiego w róznych obszarach życia społeczno gospodarczego w przekroju lokalnym i regionalnym.
Treści programoweT-K-1Analiza sytuacji demograficznej w przekroju lokalnym regionalnym, krajowym.
T-K-2Praca i rynek pracy w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
T-K-3Diagnoza poziomu kompetencji i kwalifikacjii kapitału ludzkiego.
T-K-4Migracja i ruchy migracyjne.
T-K-5Nauka i kultura.
T-K-6Kapitał ludzki w Polsce na tle Europy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zagadnień teoretycznych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonywanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizy obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,0W uproszczony sposób sposób potrafi ogólnie zidentyfikować i przeprowadzić fragmentaryczną analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,5W zadawalającym stopniu potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,0Dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
5,0W doskonały sposób potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim