Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem w turystyce II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskiem w turystyce II | ||
Specjalność | Gospodarka turystyczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. W przypadku absolwentów Ekonomii S1 WEk. opanowany materiał przedmiotu "Gospodarka a środowisko", teoria z przedmiotu "Zarządzanie środowiskiem w turystyce" lub analogiczny. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce. |
C-2 | Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko. |
C-3 | Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce. | 3 |
T-A-2 | Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego. | 3 |
T-A-3 | Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej. | 3 |
T-A-4 | Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym. | 2 |
T-A-5 | Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko. | 2 |
T-A-6 | Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study. | 3 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach. | 10 |
A-A-4 | Lektura materiałów i podręczników z zakresu tematu, studia przypadków. | 14 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-2 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/2.3_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. | E_2A_W01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/2.3_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie. | E_2A_U03, E_2A_U16 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/2.3_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | E_2A_K05 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/2.3_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/2.3_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/2.3_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90% |
Literatura podstawowa
- Wojciechowska J., Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich, PWE, Warszawa, 2018
- Czerwiński J., Podstawy turystyki, CeDeWu, Warszawa, 2021, IV
- Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
- Balińska A., Sieczko A., Zawadka J., Wybrane problemy rozwoju turystyki, SGGW, Warszawa, 2016
- Gołembski, Grzegorz, Entrepreneurship and quality in tourism in light of Polish and international research, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Milewski D., Meyer B., Strategie rozwoju turystyki w regionie, PWN, Warszawa, 2009
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
- Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000