Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe regulacje rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe regulacje rachunkowości
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF6
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach10
16
wykłady
T-W-1Modele rachunkowości w świecie oraz harmonizacja i standaryzacja rachunkowości1
T-W-2Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie1
T-W-3Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)1
T-W-4Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-5Konwergencja USGAAP i MSSF1
T-W-6Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości1
T-W-7Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF1
T-W-8Zastosowanie MSSF po raz pierwszy1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Przygotowanie prezentacji34
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do egzaminu4
A-W-3studiowanie literatury11
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.2_W01
Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W11C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.2_W02
Student wskazuje na podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.2_U01
Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF i US GAAP
E_2A_U06, E_2A_U09, E_2A_U14, E_2A_U13C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.2_U02
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U10C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.2_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przygotowywaniu prezentacji
E_2A_K01C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.2_W01
Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF.
5,0Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach.
E_2A_D6/3.2_W02
Student wskazuje na podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic
5,0Student zna podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.2_U01
Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF i US GAAP
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF.
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF.
3,5Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF.
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF.
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach.
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem.
E_2A_D6/3.2_U02
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
2,0Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,0Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,5Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%.
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic.
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.2_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przygotowywaniu prezentacji
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania.
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiednio zaprezentować.
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Foundation IFRS, Rozporzadzenie nr 1602/2002 w sprawie przyjecie w krajach UE MSSF, IFRS, Londyn, 2020
  2. red. W. Hasiak, B. NIta, Sprawozdanie finansowe według MSSF, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  3. K. Trzpioła, Porównwnie przepisów ustawy o rachunkwośći z MSR/MSSF, Portal FK, Warszawa, 2020
  4. M. Gierusz, J. Gierusz, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w teorii i praktyce, ODDK, Gdańsk, 2017
  5. red. J.PfaFF, Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, WArszawa 2016, e-book, 2016
  6. Ch. Nobes, R. Parker, Comperative International Accounting, Perason, 2022, 14
  7. T.Doupnik, M.Finn, G.Gotti,H. Perera, International Accounting, McGraw-Hill Education, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Praktyczny przewodnik po MSSF, Deolitte, Warszawa, 2020
  2. Praktyczny przewodnik po MSSF, SEG, Warszawa, 2018
  3. red. T. Kiziukiewicz, Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  4. International GAAP.Generally Accpepted Accounting Practice under International Financial Reporting Standarts. Global Edition, Wiley, 2021, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF6
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach10
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele rachunkowości w świecie oraz harmonizacja i standaryzacja rachunkowości1
T-W-2Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie1
T-W-3Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)1
T-W-4Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-5Konwergencja USGAAP i MSSF1
T-W-6Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości1
T-W-7Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF1
T-W-8Zastosowanie MSSF po raz pierwszy1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Przygotowanie prezentacji34
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do egzaminu4
A-W-3studiowanie literatury11
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.2_W01Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-1Modele rachunkowości w świecie oraz harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-2Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-3Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-4Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-5Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-6Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-7Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-8Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF.
5,0Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.2_W02Student wskazuje na podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-1Modele rachunkowości w świecie oraz harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-2Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-3Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-4Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-5Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-6Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-7Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-8Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic
5,0Student zna podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.2_U01Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF i US GAAP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U14Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U13Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, różne prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-1Modele rachunkowości w świecie oraz harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-2Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-3Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-4Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-5Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-6Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF.
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF.
3,5Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF.
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF.
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach.
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.2_U02Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-7Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-8Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,0Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,5Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%.
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic.
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.2_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przygotowywaniu prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-1Modele rachunkowości w świecie oraz harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-2Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-3Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-4Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-5Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-6Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-7Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-8Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania.
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiednio zaprezentować.
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości rozwiązań.