Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Konsulting ekonomiczno-środowiskowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konsulting ekonomiczno-środowiskowy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
konwersatoriaK6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu o charakterze konsultingowym dla gospodarstw rolnych, zwłaszcza w aspekcie ekonomicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Konsulting jako działalność społeczno – zawodowa na przykładzie przedsiębiorstwa rolnego.3
T-K-2Przedsiebiorczość i innowacje na obszarach wiejskich - aspekt środowiskowy3
T-K-3Wybrane problemy z wykonywaniem zawodu doradcy rolniczego. Sylwetka doradcy i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;3
T-K-4Komunikacja interpersonalna w konsultingu środowiskowym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne.3
T-K-5Problemy ludności rolniczej jako przedmiot konsultingu środowiskowego, właściwa identyfikacja problemów środowiskowych i ekonomicznych. Zaliczenie.3
15
wykłady
T-W-1Podstawy konsultingu środowiskowego w aspekcie ekonomicznym.2
T-W-2Wdrażanie i realizacja programów rolnośrodowiskowych w Unii Europejskiej.3
T-W-3Konsulting środowiskowy w działalnośći przedsiębiorstw rolnych. Case Study.3
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów dotyczących wymogów środowiskowych na obszarach wiejskich. Zaliczenie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w konserwatoriach.15
A-K-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych.6
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczas trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienia omawiane w ramach konwersatoriów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujący pytania z zakresu wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C19_W01
Student ma wiedzę na temat konsultingu środowiskowego w aspecie ekonomicznym.
E_1A_W01, E_1A_W15C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C19_U01
Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw rolnych.
E_1A_U02C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C19_K01
Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach wdrażania i realizacji procedur konsultingu środowiskowego.
E_1A_K04, E_1A_K05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C19_W01
Student ma wiedzę na temat konsultingu środowiskowego w aspecie ekonomicznym.
2,0
3,0Student zna aspekt ekonomiczny konsultingu środowiskowego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C19_U01
Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw rolnych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę ekonomiczną do analizy zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw rolnych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C19_K01
Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach wdrażania i realizacji procedur konsultingu środowiskowego.
2,0
3,0Świadomy wagi myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach wdrażania i realizacji procedur konsultingu środowiskowego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krystek Jacek, Ocena oddziaływania na środowisko, Wydwnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Baran Jolanta, Janik Agnieszka, Ryszko Adam, Handel emisjami w teorii i praktyce, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2011
  3. Kondratowicz-Pozorska Jolanta, Ekonomiczno-organizacyjne determinanty konkurencyjności ekologicznych gospodarstw rolnych w Polsce., Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szczecin, 2013
  4. Polak Waldemar, Noch Tadeusz red., Globalne i regionalne problemy ochrony środowiska, Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, Gdańsk, 2006
  5. Petr Sauer i in., Voluntary agreements in environmental policy, University of Economics, Prague, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kagan A., Adamski M., Zdzieborska M., Efektywność funkcjonowania wielkoobszarowych gospodarstw rolnych po integracji z Unią Europejską, Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2009
  2. Szczypa Piotr, Narzędzia rachunkowości wspomagające działalność proekologiczną przedsiębiorstw w Polsce., CeDeWu Sp. z o.o, Warszawa, 2012

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Konsulting jako działalność społeczno – zawodowa na przykładzie przedsiębiorstwa rolnego.3
T-K-2Przedsiebiorczość i innowacje na obszarach wiejskich - aspekt środowiskowy3
T-K-3Wybrane problemy z wykonywaniem zawodu doradcy rolniczego. Sylwetka doradcy i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;3
T-K-4Komunikacja interpersonalna w konsultingu środowiskowym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne.3
T-K-5Problemy ludności rolniczej jako przedmiot konsultingu środowiskowego, właściwa identyfikacja problemów środowiskowych i ekonomicznych. Zaliczenie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy konsultingu środowiskowego w aspekcie ekonomicznym.2
T-W-2Wdrażanie i realizacja programów rolnośrodowiskowych w Unii Europejskiej.3
T-W-3Konsulting środowiskowy w działalnośći przedsiębiorstw rolnych. Case Study.3
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów dotyczących wymogów środowiskowych na obszarach wiejskich. Zaliczenie.2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w konserwatoriach.15
A-K-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych.6
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C19_W01Student ma wiedzę na temat konsultingu środowiskowego w aspecie ekonomicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu o charakterze konsultingowym dla gospodarstw rolnych, zwłaszcza w aspekcie ekonomicznym.
Treści programoweT-W-3Konsulting środowiskowy w działalnośći przedsiębiorstw rolnych. Case Study.
T-W-2Wdrażanie i realizacja programów rolnośrodowiskowych w Unii Europejskiej.
T-W-1Podstawy konsultingu środowiskowego w aspekcie ekonomicznym.
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów dotyczących wymogów środowiskowych na obszarach wiejskich. Zaliczenie.
T-K-3Wybrane problemy z wykonywaniem zawodu doradcy rolniczego. Sylwetka doradcy i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;
T-K-1Konsulting jako działalność społeczno – zawodowa na przykładzie przedsiębiorstwa rolnego.
T-K-2Przedsiebiorczość i innowacje na obszarach wiejskich - aspekt środowiskowy
T-K-4Komunikacja interpersonalna w konsultingu środowiskowym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne.
T-K-5Problemy ludności rolniczej jako przedmiot konsultingu środowiskowego, właściwa identyfikacja problemów środowiskowych i ekonomicznych. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczas trwania zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienia omawiane w ramach konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna aspekt ekonomiczny konsultingu środowiskowego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C19_U01Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw rolnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu o charakterze konsultingowym dla gospodarstw rolnych, zwłaszcza w aspekcie ekonomicznym.
Treści programoweT-W-3Konsulting środowiskowy w działalnośći przedsiębiorstw rolnych. Case Study.
T-W-2Wdrażanie i realizacja programów rolnośrodowiskowych w Unii Europejskiej.
T-W-1Podstawy konsultingu środowiskowego w aspekcie ekonomicznym.
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów dotyczących wymogów środowiskowych na obszarach wiejskich. Zaliczenie.
T-K-3Wybrane problemy z wykonywaniem zawodu doradcy rolniczego. Sylwetka doradcy i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;
T-K-1Konsulting jako działalność społeczno – zawodowa na przykładzie przedsiębiorstwa rolnego.
T-K-2Przedsiebiorczość i innowacje na obszarach wiejskich - aspekt środowiskowy
T-K-4Komunikacja interpersonalna w konsultingu środowiskowym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne.
T-K-5Problemy ludności rolniczej jako przedmiot konsultingu środowiskowego, właściwa identyfikacja problemów środowiskowych i ekonomicznych. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczas trwania zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienia omawiane w ramach konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę ekonomiczną do analizy zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw rolnych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C19_K01Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach wdrażania i realizacji procedur konsultingu środowiskowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu o charakterze konsultingowym dla gospodarstw rolnych, zwłaszcza w aspekcie ekonomicznym.
Treści programoweT-W-3Konsulting środowiskowy w działalnośći przedsiębiorstw rolnych. Case Study.
T-W-2Wdrażanie i realizacja programów rolnośrodowiskowych w Unii Europejskiej.
T-W-1Podstawy konsultingu środowiskowego w aspekcie ekonomicznym.
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów dotyczących wymogów środowiskowych na obszarach wiejskich. Zaliczenie.
T-K-3Wybrane problemy z wykonywaniem zawodu doradcy rolniczego. Sylwetka doradcy i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;
T-K-1Konsulting jako działalność społeczno – zawodowa na przykładzie przedsiębiorstwa rolnego.
T-K-2Przedsiebiorczość i innowacje na obszarach wiejskich - aspekt środowiskowy
T-K-4Komunikacja interpersonalna w konsultingu środowiskowym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne.
T-K-5Problemy ludności rolniczej jako przedmiot konsultingu środowiskowego, właściwa identyfikacja problemów środowiskowych i ekonomicznych. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczas trwania zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienia omawiane w ramach konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomy wagi myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach wdrażania i realizacji procedur konsultingu środowiskowego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0