Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja zdobytej wiedzy dot. zagadnień prawnych i prawa pracy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady egzekwowania prawa pracy. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawna ochrona pracy - pojęcia podstawowe, geneza idei ochrony pracy | 1 |
T-W-2 | Pojęcie ochrony pracy | 1 |
T-W-3 | System ochrony pracy w Polsce. Obowiązki pracodawcy i pracownika. | 1 |
T-W-4 | Służba bezpieczeństwa i higiena pracy. Zaliczenie. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 4 |
A-W-2 | Przegląd ustwodawstwa i liteartury | 11 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test wyboru |
S-2 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką, czasopismami |
S-3 | Ocena formująca: aktywność na wykładach i ćwiczeniach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_7_W01 Posiada wiedzę o podstawowych problemach prawa pracy, rozróżniania prawa i obowiązki pracowników i pracodawców | ESBH_10-_W04, ESBH_10-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_7_U01 Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie prawa pracy z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. Potrafi interpretować przepisy prawa pracy | ESBH_10-_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_7_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_7_W01 Posiada wiedzę o podstawowych problemach prawa pracy, rozróżniania prawa i obowiązki pracowników i pracodawców | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_7_U01 Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie prawa pracy z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. Potrafi interpretować przepisy prawa pracy | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_7_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami | |
5,0 | 5,0 Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Prawo pracy. Rozporządzenia. Komentarz marzec 2020, Wolters Kluwer, 2020
- Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, C.H. Beck, 2019
- Sobczyk A., Prawo pracy w świetle konstytucji RP t.2, Wybrane problemy i instytucje prawa pracy a ochrona konstytucyjnych praw i wolności człowieka, C.H. Beck, Warszawa, 2013
- PODSTAWY PRAWA DLA EKONOMISTÓW, Wolters Kluwer, 2018
Literatura dodatkowa
- Latos-Miłkowska Monika, Ochrona interesu pracodawcy, czerwiec 2013, Wyd. LexisNexis, 2013
- U S T AWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141 ze zm (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495.), 2019