Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Podstawy prawa pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy prawa pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 0,40,50zaliczenie
wykładyW1 4 0,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy dot. zagadnień prawnych i prawa pracy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady egzekwowania prawa pracy.3
3
wykłady
T-W-1Prawna ochrona pracy - pojęcia podstawowe, geneza idei ochrony pracy1
T-W-2Pojęcie ochrony pracy1
T-W-3System ochrony pracy w Polsce. Obowiązki pracodawcy i pracownika.1
T-W-4Służba bezpieczeństwa i higiena pracy. Zaliczenie.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
10
wykłady
A-W-1Udział w wykładach4
A-W-2Przegląd ustwodawstwa i liteartury11
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test wyboru
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką, czasopismami
S-3Ocena formująca: aktywność na wykładach i ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_7_W01
Posiada wiedzę o podstawowych problemach prawa pracy, rozróżniania prawa i obowiązki pracowników i pracodawców
ESBH_10-_W04, ESBH_10-_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_7_U01
Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie prawa pracy z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. Potrafi interpretować przepisy prawa pracy
ESBH_10-_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_7_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_7_W01
Posiada wiedzę o podstawowych problemach prawa pracy, rozróżniania prawa i obowiązki pracowników i pracodawców
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_7_U01
Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie prawa pracy z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. Potrafi interpretować przepisy prawa pracy
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_7_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,05,0 Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Prawo pracy. Rozporządzenia. Komentarz marzec 2020, Wolters Kluwer, 2020
  2. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, C.H. Beck, 2019
  3. Sobczyk A., Prawo pracy w świetle konstytucji RP t.2, Wybrane problemy i instytucje prawa pracy a ochrona konstytucyjnych praw i wolności człowieka, C.H. Beck, Warszawa, 2013
  4. PODSTAWY PRAWA DLA EKONOMISTÓW, Wolters Kluwer, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Latos-Miłkowska Monika, Ochrona interesu pracodawcy, czerwiec 2013, Wyd. LexisNexis, 2013
  2. U S T AWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141 ze zm (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495.), 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady egzekwowania prawa pracy.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawna ochrona pracy - pojęcia podstawowe, geneza idei ochrony pracy1
T-W-2Pojęcie ochrony pracy1
T-W-3System ochrony pracy w Polsce. Obowiązki pracodawcy i pracownika.1
T-W-4Służba bezpieczeństwa i higiena pracy. Zaliczenie.1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach4
A-W-2Przegląd ustwodawstwa i liteartury11
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_7_W01Posiada wiedzę o podstawowych problemach prawa pracy, rozróżniania prawa i obowiązki pracowników i pracodawców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W04Zna i rozumie cele i zadania służby BHP.
ESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy dot. zagadnień prawnych i prawa pracy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Prawna ochrona pracy - pojęcia podstawowe, geneza idei ochrony pracy
T-W-2Pojęcie ochrony pracy
T-W-3System ochrony pracy w Polsce. Obowiązki pracodawcy i pracownika.
T-W-4Służba bezpieczeństwa i higiena pracy. Zaliczenie.
T-A-1Przykłady egzekwowania prawa pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wyboru
S-3Ocena formująca: aktywność na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką, czasopismami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_7_U01Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie prawa pracy z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. Potrafi interpretować przepisy prawa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy dot. zagadnień prawnych i prawa pracy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Prawna ochrona pracy - pojęcia podstawowe, geneza idei ochrony pracy
T-W-2Pojęcie ochrony pracy
T-W-3System ochrony pracy w Polsce. Obowiązki pracodawcy i pracownika.
T-W-4Służba bezpieczeństwa i higiena pracy. Zaliczenie.
T-A-1Przykłady egzekwowania prawa pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wyboru
S-3Ocena formująca: aktywność na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką, czasopismami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_7_K01Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy.
ESBH_10-_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy dot. zagadnień prawnych i prawa pracy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Prawna ochrona pracy - pojęcia podstawowe, geneza idei ochrony pracy
T-W-2Pojęcie ochrony pracy
T-W-3System ochrony pracy w Polsce. Obowiązki pracodawcy i pracownika.
T-W-4Służba bezpieczeństwa i higiena pracy. Zaliczenie.
T-A-1Przykłady egzekwowania prawa pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wyboru
S-3Ocena formująca: aktywność na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką, czasopismami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,05,0 Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami