Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Fundusze europejskie na ochronę środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Fundusze europejskie na ochronę środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 0,60,50zaliczenie
wykładyW1 4 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna pojęcia z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów z problematyką funckjonowania polityk Unii Europejskiej ze szczególnym uwzglednieniem możliwosci pozayskania wpsaprcia na realizację projektów związanych z ochroną środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Finanse Unii Europejskiej.2
T-A-2Fundusze strukturalne (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny) oraz Fundusz Spójności).1
T-A-3Podstawy przygotowania projektów. Zaliczenie.1
4
wykłady
T-W-1Polityka strukturalna Unii Europejskiej. Zaliczenie.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach4
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń11
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Przegląd literatury2
A-W-3Analiza studium przypadku4
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca aktywnośc
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_17_W01
1. Zna pojęcia z zakresu unijnej polityki spójności i ochrony środowiska
ESBH_10-_W01C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1
ESBH_10-_17_W02
Potrafi projektować i wykonywać zadania zawodowe zawiązane z projektami realizowanymi z unijnych funduszy
ESBH_10-_W01C-1T-A-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_17_U01
Potrafi projektować i realizować projekty finansowane ze środków unijnych.
ESBH_10-_U02C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_17_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Wypełnia zobowiąznaia na rzecz środowiska społecznego.
ESBH_10-_K02C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_17_W01
1. Zna pojęcia z zakresu unijnej polityki spójności i ochrony środowiska
2,0Nie zna pojęć z zakresu polityku spójności i ochrony środowiska
3,0Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dostatecznym plus
4,0Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dobrym plus
5,0Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym
ESBH_10-_17_W02
Potrafi projektować i wykonywać zadania zawodowe zawiązane z projektami realizowanymi z unijnych funduszy
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich.
3,0Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dostatecznym plus
4,0Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dobrym
4,5Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dobrym plus
5,0Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_17_U01
Potrafi projektować i realizować projekty finansowane ze środków unijnych.
2,0
3,0potrafi w stopniu dostatecznym projektować i realizować projekty unijne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_17_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Wypełnia zobowiąznaia na rzecz środowiska społecznego.
2,0
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E. Pancer-Cybulska, E. Szostak, Polityka spójnosci w okresie 2014-2020: a rozwój regionów Europy, Wrocław, 2011
  2. J. Olbrycht, Ramy prawne europejskiej polityki spójności na lata 2014-2020 w opiniach ekspertów, Gliwice, 2012
  3. Mariusz Dacko, Maria Jakubik-Grzybowska, Irena Łącka, Arkadiusz Malkowski, Anna Oleńczuk-Paszel, Aleksandra Płonka, Monika Śpiewak-Szyjka, Ochrona środowiska i przyrody - wybrane aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące JST, Beck, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Bogusław Jagusiak, Piotr Kwiatkiewicz, Radosław Szczerbowski, Witold Ostant, Ład energetyczny Idee i rzeczywistość - WSPÓŁPRACA FUNDUSZU NA RZECZ GLOBALNEGO ŚRODOWISKA I BANKU ŚWIATOWEGO W ZAKRESIE ENERGII I OCHRONY ŚRODOWISKA W POLSCE, FNCE, Poznań, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Finanse Unii Europejskiej.2
T-A-2Fundusze strukturalne (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny) oraz Fundusz Spójności).1
T-A-3Podstawy przygotowania projektów. Zaliczenie.1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka strukturalna Unii Europejskiej. Zaliczenie.4
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach4
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń11
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Przegląd literatury2
A-W-3Analiza studium przypadku4
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_17_W011. Zna pojęcia z zakresu unijnej polityki spójności i ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z problematyką funckjonowania polityk Unii Europejskiej ze szczególnym uwzglednieniem możliwosci pozayskania wpsaprcia na realizację projektów związanych z ochroną środowiska.
Treści programoweT-A-2Fundusze strukturalne (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny) oraz Fundusz Spójności).
T-A-1Finanse Unii Europejskiej.
T-A-3Podstawy przygotowania projektów. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Bieżąca aktywnośc
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęć z zakresu polityku spójności i ochrony środowiska
3,0Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dostatecznym plus
4,0Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu dobrym plus
5,0Zna pojęcia z zakresu polityki spójnosci i ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_17_W02Potrafi projektować i wykonywać zadania zawodowe zawiązane z projektami realizowanymi z unijnych funduszy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z problematyką funckjonowania polityk Unii Europejskiej ze szczególnym uwzglednieniem możliwosci pozayskania wpsaprcia na realizację projektów związanych z ochroną środowiska.
Treści programoweT-A-3Podstawy przygotowania projektów. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Bieżąca aktywnośc
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich.
3,0Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dostatecznym plus
4,0Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dobrym
4,5Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu dobrym plus
5,0Potrafi wykorzystać wiedzy w projektowaniu i wykonywaniu zadań związanych z projektami realizowanycmi z funduszy europejskich w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_17_U01Potrafi projektować i realizować projekty finansowane ze środków unijnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_U02Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z problematyką funckjonowania polityk Unii Europejskiej ze szczególnym uwzglednieniem możliwosci pozayskania wpsaprcia na realizację projektów związanych z ochroną środowiska.
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna Unii Europejskiej. Zaliczenie.
T-A-1Finanse Unii Europejskiej.
T-A-2Fundusze strukturalne (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny) oraz Fundusz Spójności).
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w stopniu dostatecznym projektować i realizować projekty unijne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_17_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Wypełnia zobowiąznaia na rzecz środowiska społecznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z problematyką funckjonowania polityk Unii Europejskiej ze szczególnym uwzglednieniem możliwosci pozayskania wpsaprcia na realizację projektów związanych z ochroną środowiska.
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna Unii Europejskiej. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0