Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony środowiska, życia i zdrowia człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ochrony środowiska, życia i zdrowia człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadac podsatwową wiedzę z zakresu mikro i makroekonomii. |
W-2 | Student powienin posiadac podsatwową wiedzę z zakresu struktury i funkcjonowania przyrody. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności dostrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska naturalnego a zdrowiem człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczne, prawne, ekonomiczner aspekty wykorzystania środowiska. | 1 |
T-A-2 | Globalne zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie hydrosfery, niszczenie bioróżnorodności. | 1 |
T-A-3 | Środowisko naturalne a jakośc żywności, problemy żywieniowo - zdrowotne XXI wieku. Zaliczenie. | 1 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowisko przyrodnicze jako podstawa bytu człowieka | 2 |
T-W-2 | Gospodsrkowanie jako proces racjonalnego wykorzystania materii i energii. Zasoby i czynniki produkcji, wymiar procesu gopodarowania, rozwój wsołczesnej konsumpcji. | 2 |
T-W-3 | Zagrożenia środowiskowe powodowane działalnościa człowieka | 2 |
T-W-4 | Środowisko naturalne, zywnienie a zdrowie człowieka. Zaliczenie. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Przegląd ustawodastwa i literatury | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające - wykład infomacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania ustne na podsatwie zaganień zrealizowanych w ramach przedmiotu. Słuchacz w trakcie zajęć może wykazywac sie aktywnościa za któą uzyskuje punkty do oceny końcowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ESBH_10-_10._W01 Ma elementarną wiedz o miejscu ekonomii w systemie nauk, zna i rozumie podstawową terminologię nauk ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieneim ochrony środowiska. Srudent posiada wiedzę o człowieku jako o jednostce podejmujacej decyzje ekonomiczne oraz posiada wiedzę o aktualnym stanie i zagrozeniach środowiska. | ESBH_10-_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ESBH_10-_10._U01 Potrafi w oparciu o dyscyplinę naukową ekonomia i fiannse prawidłowo interptertować zachodzące zjawiska i procesy, analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych oraz interpretować wspólczesne problemy wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka. | ESBH_10-_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ESBH_10-_10._K01 Rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i uczenia sie. W sposób właściwy komunikuje sie z otoczeniem. Potrafi odpowiednio okreslic priorytety służące realizacjji okreslonego przez siebie lub innych zadania. Ma świadomość wazności zachowania sie w życiu w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanownaiem różnorodności środowiska, poglądów i kultur. Kieruje się społeczną odpowiedzialnością biznesu. | ESBH_10-_K02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ESBH_10-_10._W01 Ma elementarną wiedz o miejscu ekonomii w systemie nauk, zna i rozumie podstawową terminologię nauk ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieneim ochrony środowiska. Srudent posiada wiedzę o człowieku jako o jednostce podejmujacej decyzje ekonomiczne oraz posiada wiedzę o aktualnym stanie i zagrozeniach środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału odnośnie podsatw ochrony srodowiska, życia i zdrowia człowieka, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ESBH_10-_10._U01 Potrafi w oparciu o dyscyplinę naukową ekonomia i fiannse prawidłowo interptertować zachodzące zjawiska i procesy, analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych oraz interpretować wspólczesne problemy wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązuje zadania problemowe wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka z błędami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ESBH_10-_10._K01 Rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i uczenia sie. W sposób właściwy komunikuje sie z otoczeniem. Potrafi odpowiednio okreslic priorytety służące realizacjji okreslonego przez siebie lub innych zadania. Ma świadomość wazności zachowania sie w życiu w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanownaiem różnorodności środowiska, poglądów i kultur. Kieruje się społeczną odpowiedzialnością biznesu. | 2,0 | |
3,0 | Na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wierzbowski B., Rakoszy B., Podstawy ochrony środowiska. Zagadnienia podstawowe., Wolters Kluwer, Warszawa, 2018, 7
- Fiedor B., Czaja S., Grabarczyk A., Jakubczyk Z., Podstawy ekonomii srodowiska i zasobów naturalnych., C.H. Beck, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy gospodarowania., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznje we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- red. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia., CeDeWe, Warszawa, 2019, 4