Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony środowiska, życia i zdrowia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy ochrony środowiska, życia i zdrowia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 0,60,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadac podsatwową wiedzę z zakresu mikro i makroekonomii.
W-2Student powienin posiadac podsatwową wiedzę z zakresu struktury i funkcjonowania przyrody.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności dostrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska naturalnego a zdrowiem człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczne, prawne, ekonomiczner aspekty wykorzystania środowiska.1
T-A-2Globalne zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie hydrosfery, niszczenie bioróżnorodności.1
T-A-3Środowisko naturalne a jakośc żywności, problemy żywieniowo - zdrowotne XXI wieku. Zaliczenie.1
3
wykłady
T-W-1Środowisko przyrodnicze jako podstawa bytu człowieka2
T-W-2Gospodsrkowanie jako proces racjonalnego wykorzystania materii i energii. Zasoby i czynniki produkcji, wymiar procesu gopodarowania, rozwój wsołczesnej konsumpcji.2
T-W-3Zagrożenia środowiskowe powodowane działalnościa człowieka2
T-W-4Środowisko naturalne, zywnienie a zdrowie człowieka. Zaliczenie.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przegląd ustawodastwa i literatury7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające - wykład infomacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania ustne na podsatwie zaganień zrealizowanych w ramach przedmiotu. Słuchacz w trakcie zajęć może wykazywac sie aktywnościa za któą uzyskuje punkty do oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_10._W01
Ma elementarną wiedz o miejscu ekonomii w systemie nauk, zna i rozumie podstawową terminologię nauk ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieneim ochrony środowiska. Srudent posiada wiedzę o człowieku jako o jednostce podejmujacej decyzje ekonomiczne oraz posiada wiedzę o aktualnym stanie i zagrozeniach środowiska.
ESBH_10-_W01C-1T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_10._U01
Potrafi w oparciu o dyscyplinę naukową ekonomia i fiannse prawidłowo interptertować zachodzące zjawiska i procesy, analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych oraz interpretować wspólczesne problemy wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka.
ESBH_10-_U01C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_10._K01
Rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i uczenia sie. W sposób właściwy komunikuje sie z otoczeniem. Potrafi odpowiednio okreslic priorytety służące realizacjji okreslonego przez siebie lub innych zadania. Ma świadomość wazności zachowania sie w życiu w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanownaiem różnorodności środowiska, poglądów i kultur. Kieruje się społeczną odpowiedzialnością biznesu.
ESBH_10-_K02C-1T-A-1, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_10._W01
Ma elementarną wiedz o miejscu ekonomii w systemie nauk, zna i rozumie podstawową terminologię nauk ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieneim ochrony środowiska. Srudent posiada wiedzę o człowieku jako o jednostce podejmujacej decyzje ekonomiczne oraz posiada wiedzę o aktualnym stanie i zagrozeniach środowiska.
2,0
3,0Słuchacz w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału odnośnie podsatw ochrony srodowiska, życia i zdrowia człowieka, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_10._U01
Potrafi w oparciu o dyscyplinę naukową ekonomia i fiannse prawidłowo interptertować zachodzące zjawiska i procesy, analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych oraz interpretować wspólczesne problemy wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka.
2,0
3,0Rozwiązuje zadania problemowe wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka z błędami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_10._K01
Rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i uczenia sie. W sposób właściwy komunikuje sie z otoczeniem. Potrafi odpowiednio okreslic priorytety służące realizacjji okreslonego przez siebie lub innych zadania. Ma świadomość wazności zachowania sie w życiu w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanownaiem różnorodności środowiska, poglądów i kultur. Kieruje się społeczną odpowiedzialnością biznesu.
2,0
3,0Na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wierzbowski B., Rakoszy B., Podstawy ochrony środowiska. Zagadnienia podstawowe., Wolters Kluwer, Warszawa, 2018, 7
  2. Fiedor B., Czaja S., Grabarczyk A., Jakubczyk Z., Podstawy ekonomii srodowiska i zasobów naturalnych., C.H. Beck, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy gospodarowania., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznje we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  2. red. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia., CeDeWe, Warszawa, 2019, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczne, prawne, ekonomiczner aspekty wykorzystania środowiska.1
T-A-2Globalne zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie hydrosfery, niszczenie bioróżnorodności.1
T-A-3Środowisko naturalne a jakośc żywności, problemy żywieniowo - zdrowotne XXI wieku. Zaliczenie.1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko przyrodnicze jako podstawa bytu człowieka2
T-W-2Gospodsrkowanie jako proces racjonalnego wykorzystania materii i energii. Zasoby i czynniki produkcji, wymiar procesu gopodarowania, rozwój wsołczesnej konsumpcji.2
T-W-3Zagrożenia środowiskowe powodowane działalnościa człowieka2
T-W-4Środowisko naturalne, zywnienie a zdrowie człowieka. Zaliczenie.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przegląd ustawodastwa i literatury7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_10._W01Ma elementarną wiedz o miejscu ekonomii w systemie nauk, zna i rozumie podstawową terminologię nauk ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieneim ochrony środowiska. Srudent posiada wiedzę o człowieku jako o jednostce podejmujacej decyzje ekonomiczne oraz posiada wiedzę o aktualnym stanie i zagrozeniach środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności dostrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska naturalnego a zdrowiem człowieka.
Treści programoweT-W-2Gospodsrkowanie jako proces racjonalnego wykorzystania materii i energii. Zasoby i czynniki produkcji, wymiar procesu gopodarowania, rozwój wsołczesnej konsumpcji.
T-W-3Zagrożenia środowiskowe powodowane działalnościa człowieka
Metody nauczaniaM-1metody podające - wykład infomacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne na podsatwie zaganień zrealizowanych w ramach przedmiotu. Słuchacz w trakcie zajęć może wykazywac sie aktywnościa za któą uzyskuje punkty do oceny końcowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału odnośnie podsatw ochrony srodowiska, życia i zdrowia człowieka, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_10._U01Potrafi w oparciu o dyscyplinę naukową ekonomia i fiannse prawidłowo interptertować zachodzące zjawiska i procesy, analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych oraz interpretować wspólczesne problemy wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności dostrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska naturalnego a zdrowiem człowieka.
Treści programoweT-W-1Środowisko przyrodnicze jako podstawa bytu człowieka
T-W-2Gospodsrkowanie jako proces racjonalnego wykorzystania materii i energii. Zasoby i czynniki produkcji, wymiar procesu gopodarowania, rozwój wsołczesnej konsumpcji.
Metody nauczaniaM-1metody podające - wykład infomacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne na podsatwie zaganień zrealizowanych w ramach przedmiotu. Słuchacz w trakcie zajęć może wykazywac sie aktywnościa za któą uzyskuje punkty do oceny końcowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązuje zadania problemowe wynikające z zagrożenia środowiska naturalnego w kontekscie zdrowia i życia człowieka z błędami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_10._K01Rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i uczenia sie. W sposób właściwy komunikuje sie z otoczeniem. Potrafi odpowiednio okreslic priorytety służące realizacjji okreslonego przez siebie lub innych zadania. Ma świadomość wazności zachowania sie w życiu w sposób profesjonalny, etyczny, z poszanownaiem różnorodności środowiska, poglądów i kultur. Kieruje się społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności dostrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska naturalnego a zdrowiem człowieka.
Treści programoweT-A-1Społeczne, prawne, ekonomiczner aspekty wykorzystania środowiska.
T-A-3Środowisko naturalne a jakośc żywności, problemy żywieniowo - zdrowotne XXI wieku. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1metody podające - wykład infomacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne na podsatwie zaganień zrealizowanych w ramach przedmiotu. Słuchacz w trakcie zajęć może wykazywac sie aktywnościa za któą uzyskuje punkty do oceny końcowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0