Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena ryzyka zawodowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena ryzyka zawodowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.1
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,1
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego2
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.1
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.1
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.1
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
8
wykłady
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego2
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą3
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego2
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania2
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury4
A-A-3Przegląd ustawodawstwa5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Przegląd literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu3
A-W-4Przegląd przekazanych materiałów do wykładów3
A-W-5Egazmin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_010_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
ESBH_10-_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_010_U01
Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
ESBH_10-_U01, ESBH_10-_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_010_K01
Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
ESBH_10-_K01, ESBH_10-_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_010_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_010_U01
Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_010_K01
Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Warchał M., Ocena ryzyka zawodowego: czynniki psychospołeczne, Państwowa Inspekcja Pracy: Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2012
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm.
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2014
  4. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm, 2014
  5. pr. zbiorowa, Ocena ryzyka zawodowego, Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141, ze zm. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2019
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki, Dz.U. 2005 nr 81 poz. 716 zm. Dz.U. z 2008 r. nr 48, poz. 288
  5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86 (tekt jedn. Dz.U. 2016 poz. 1488)
  6. Jerzy Karczewski, Bogdan Rączkowski, Ocena ryzyka zawodowego. Dokumentacja. Brukarz, bitumiarz, robotnik drogow, ODDK, 2002
  7. PN-N-18001 (ISO 45001:2018 ) Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Wymagania

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.1
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,1
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego2
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.1
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.1
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.1
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego2
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą3
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego2
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania2
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego3
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury4
A-A-3Przegląd ustawodawstwa5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Przegląd literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu3
A-W-4Przegląd przekazanych materiałów do wykładów3
A-W-5Egazmin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_010_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_010_U01Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
ESBH_10-_U02Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_010_K01Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
ESBH_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami