Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Zaawansowana sprawozdawczość finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zaawansowana sprawozdawczość finansowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,60,50egzamin
laboratoriaL2 5 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad sporządzania rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
C-2Nabycie umiejętności sporządzania rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym w ramach sprawozdania finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rachunek przepływów pieniężnych2
T-L-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym1
T-L-3Sprawozdawczość jednostek mikro i małych1
T-L-4Zaliczenie przedmiotu1
5
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych i jego interpretacja2
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym2
T-W-3Sprawozdanie z działalności1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do zajęć4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R6_W01
Słuchacz zna podstawowe zasady prawa i dziedzin pokrewnych: jego źródła polskie i wynikające z traktatów podpisanych przez Polskę
R_10-_W02, R_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R6_U01
Słuchacz posiada umiejętność interpretowania przepisów i posługiwania się aktami prawnymi z zakresu prawa finansowego. Słuchacz potrafi wykorzystywać zasady prawa jako przesłanki podejmowania prawidłowych decyzji związanych z wiedzą właściwą dla studium
R_10-_U04, R_10-_U02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R6_K01
Kompetencje do rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
R_10-_K02, R_10-_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R6_W01
Słuchacz zna podstawowe zasady prawa i dziedzin pokrewnych: jego źródła polskie i wynikające z traktatów podpisanych przez Polskę
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R6_U01
Słuchacz posiada umiejętność interpretowania przepisów i posługiwania się aktami prawnymi z zakresu prawa finansowego. Słuchacz potrafi wykorzystywać zasady prawa jako przesłanki podejmowania prawidłowych decyzji związanych z wiedzą właściwą dla studium
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R6_K01
Kompetencje do rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do rozwiązywania typowych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie związanym z wykonywaniem zawodu
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz. U. z 2021 r. poz. 217
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. Bucior G., Jaworska E., Kotapski R., Turowska W., Raportowanie finansowe, pozafinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2021
  4. Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
  5. Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
  6. Walińska E. (red.), MERITUM Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  7. Kamiński R., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstwa w regulacjach polskich i międzynarodowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2015, Ibuk
  8. Gabrusewicz W., Gabrusewicz P., Roczne sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Olchowicz I., Tłaczała A., Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015
  2. Świderska G.K., Więcław W. (red.), Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości, Difin, Warszawa, 2015
  3. Gabrusewicz W., Remlein M., Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa jednostkowe i skonsolidowane, PWE, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rachunek przepływów pieniężnych2
T-L-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym1
T-L-3Sprawozdawczość jednostek mikro i małych1
T-L-4Zaliczenie przedmiotu1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych i jego interpretacja2
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym2
T-W-3Sprawozdanie z działalności1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do zajęć4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R6_W01Słuchacz zna podstawowe zasady prawa i dziedzin pokrewnych: jego źródła polskie i wynikające z traktatów podpisanych przez Polskę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W02Zna i rozumie regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W04Zna i rozumie zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad sporządzania rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych i jego interpretacja
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-W-3Sprawozdanie z działalności
T-L-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-L-1Rachunek przepływów pieniężnych
T-L-3Sprawozdawczość jednostek mikro i małych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R6_U01Słuchacz posiada umiejętność interpretowania przepisów i posługiwania się aktami prawnymi z zakresu prawa finansowego. Słuchacz potrafi wykorzystywać zasady prawa jako przesłanki podejmowania prawidłowych decyzji związanych z wiedzą właściwą dla studium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
R_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności sporządzania rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym w ramach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych i jego interpretacja
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-W-3Sprawozdanie z działalności
T-L-1Rachunek przepływów pieniężnych
T-L-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-L-3Sprawozdawczość jednostek mikro i małych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R6_K01Kompetencje do rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K02Jest gotów współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy i jest gotów ją uzupełniać
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad sporządzania rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
C-2Nabycie umiejętności sporządzania rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym w ramach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych i jego interpretacja
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-W-3Sprawozdanie z działalności
T-L-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-L-1Rachunek przepływów pieniężnych
T-L-3Sprawozdawczość jednostek mikro i małych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do rozwiązywania typowych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie związanym z wykonywaniem zawodu
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości