Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybór projektu i opracowanie biznesowego uzasadnienia realizacji projektu1
T-A-2Ustalanie zakresu projektu (statut projektu)1
T-A-3Dekompozycja celu głównego projektu2
T-A-4Planowanie kamieni milowych w projekcie1
T-A-5Tworzenie struktury podziału pracy (WBS) i zasobów1
T-A-6Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie2
T-A-7Ustalanie kosztów w projekcie - budżet1
T-A-8Tworzenie harmonogramu projektu (wykres Gantta, diagram sieciowy PDM)2
T-A-9Analiza ryzyka w projekcie1
T-A-10Projektowanie systemu zarządzania jakością w projekcie1
T-A-11Zaliczenie1
T-A-12Prezentacja rozwiązań projektowych1
15
wykłady
T-W-1Projekt – definicja, zakres, rodzaje, formy zarzadzania2
T-W-2Zespół projektowy1
T-W-3Definiowanie, planowanie i realizacja projektu2
T-W-4Przegląd metodyk zarządzania projektami2
T-W-5Ryzyko i jakość projektów2
T-W-6Portfele i programy w zarządzaniu projektami1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie rozwiązań projektowych30
A-A-3Przygotowanie do kolokwium20
A-A-4Przygotowanie prezentacji rozwiązania projektowego10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie zalecanej literatury20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji rozwiązania o charakterze projektowym
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach procesu zarządzania projektami, podniesienia jakości i ograniczenia ryzyka w projektach.
Z_1A_W04, Z_1A_W11, Z_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U06C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4S-1, S-2
Z_1A_C19_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Z_1A_U08, Z_1A_U06, Z_1A_U15C-2, C-3T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Z_1A_K04, Z_1A_K03C-2, C-3T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-12M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach procesu zarządzania projektami, podniesienia jakości i ograniczenia ryzyka w projektach.
2,0
3,0Student zna działania w zakresie zarządzania projektami oraz potrafi przypisać ich efekty w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C19_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student potrafi stworzyć harmonogram projektu uwględniając ryzyko w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wysocki R.K., Efektywne zarzadzanie projektami, Helion, Gliwice, 2013, Można korzystać z wydań późniejszych.
  2. red. Trocki M., Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, Warszawa, 2017
  3. Karbownik A., Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, Politechnika Śląska, Katowice, 2017
  4. Pawlak M., Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, ibuk libra
  5. Adrienne Watt, Project Management, BCcampus, 2014, 2, dostępna online: https://open.umn.edu/opentextbooks/textbooks/project-management

Literatura dodatkowa

  1. Knosala R., Operacyjne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybór projektu i opracowanie biznesowego uzasadnienia realizacji projektu1
T-A-2Ustalanie zakresu projektu (statut projektu)1
T-A-3Dekompozycja celu głównego projektu2
T-A-4Planowanie kamieni milowych w projekcie1
T-A-5Tworzenie struktury podziału pracy (WBS) i zasobów1
T-A-6Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie2
T-A-7Ustalanie kosztów w projekcie - budżet1
T-A-8Tworzenie harmonogramu projektu (wykres Gantta, diagram sieciowy PDM)2
T-A-9Analiza ryzyka w projekcie1
T-A-10Projektowanie systemu zarządzania jakością w projekcie1
T-A-11Zaliczenie1
T-A-12Prezentacja rozwiązań projektowych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projekt – definicja, zakres, rodzaje, formy zarzadzania2
T-W-2Zespół projektowy1
T-W-3Definiowanie, planowanie i realizacja projektu2
T-W-4Przegląd metodyk zarządzania projektami2
T-W-5Ryzyko i jakość projektów2
T-W-6Portfele i programy w zarządzaniu projektami1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie rozwiązań projektowych30
A-A-3Przygotowanie do kolokwium20
A-A-4Przygotowanie prezentacji rozwiązania projektowego10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie zalecanej literatury20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach procesu zarządzania projektami, podniesienia jakości i ograniczenia ryzyka w projektach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
Treści programoweT-W-1Projekt – definicja, zakres, rodzaje, formy zarzadzania
T-W-2Zespół projektowy
T-W-3Definiowanie, planowanie i realizacja projektu
T-W-4Przegląd metodyk zarządzania projektami
T-W-5Ryzyko i jakość projektów
T-W-6Portfele i programy w zarządzaniu projektami
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna działania w zakresie zarządzania projektami oraz potrafi przypisać ich efekty w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
Treści programoweT-A-1Wybór projektu i opracowanie biznesowego uzasadnienia realizacji projektu
T-A-2Ustalanie zakresu projektu (statut projektu)
T-A-3Dekompozycja celu głównego projektu
T-A-4Planowanie kamieni milowych w projekcie
T-A-5Tworzenie struktury podziału pracy (WBS) i zasobów
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji rozwiązania o charakterze projektowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
Treści programoweT-A-6Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie
T-A-7Ustalanie kosztów w projekcie - budżet
T-A-8Tworzenie harmonogramu projektu (wykres Gantta, diagram sieciowy PDM)
T-A-9Analiza ryzyka w projekcie
T-A-10Projektowanie systemu zarządzania jakością w projekcie
T-A-11Zaliczenie
T-A-12Prezentacja rozwiązań projektowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji rozwiązania o charakterze projektowym
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student potrafi stworzyć harmonogram projektu uwględniając ryzyko w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K03Jest gotów do inicjowania i opracowywania projektów społecznych, uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
Treści programoweT-A-1Wybór projektu i opracowanie biznesowego uzasadnienia realizacji projektu
T-A-7Ustalanie kosztów w projekcie - budżet
T-A-8Tworzenie harmonogramu projektu (wykres Gantta, diagram sieciowy PDM)
T-A-9Analiza ryzyka w projekcie
T-A-12Prezentacja rozwiązań projektowych
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji rozwiązania o charakterze projektowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0