Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Elementy rachunkowości zarządczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy rachunkowości zarządczej
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości
W-2Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany2
T-L-3Procesowy rachunek kosztów2
T-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów2
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej2
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne2
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu2
18
wykłady
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji1
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-W-6Długookresowe rachunki decyzyjne1
T-W-7Decyzje w warunkach ryzyka1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych16
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/04_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1, S-3, S-4, S-5
Z_1A_D3/04_W02
Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W07C-2T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
Z_1A_D3/04_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Z_1A_W09, Z_1A_W07, Z_1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/04_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Z_1A_U16, Z_1A_U01, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-3, C-4T-W-4, T-L-5, T-L-9M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
Z_1A_D3/04_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Z_1A_U16, Z_1A_U01, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-1, C-4, C-5T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
Z_1A_D3/04_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Z_1A_U04, Z_1A_U16, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U13, Z_1A_U14C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/04_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K04C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/04_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości i zarzadzania oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę rachunkowości zarzadczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę rachunkowości zarządczaj, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze oraz umie wskazać ich rolę w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
Z_1A_D3/04_W02
Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
Z_1A_D3/04_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krotkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz zna mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/04_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Z_1A_D3/04_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
Z_1A_D3/04_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszyskie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źrółowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/04_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2016
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2018
  3. red. T. Kiziukiewicz aut. B. Nadolna, Zarządzanie kosztami. Teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, 2018
  4. Kotapski R., Kowalak R., Lew G., Rachunek kosztów i rachunkowośc zarządcza. Kompedium wiedzy, Marina, 2020
  5. Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, Andover, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2012
  2. Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
  3. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany2
T-L-3Procesowy rachunek kosztów2
T-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów2
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej2
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne2
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji1
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-W-6Długookresowe rachunki decyzyjne1
T-W-7Decyzje w warunkach ryzyka1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych16
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_W01Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości i zarzadzania oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę rachunkowości zarzadczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę rachunkowości zarządczaj, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze oraz umie wskazać ich rolę w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_W02Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Treści programoweT-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
T-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_W03Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krotkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz zna mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_U01Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U16Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_U02Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U16Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U16Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
T-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszyskie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źrółowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
T-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.