Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ekonomiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 5 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: student ma zajomość podstaw rachunkowowści, finansów, nauki o przedsiębiorstwie
W-2Umiejętności: student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych zjawisk ekonomicznych
W-3Kompetencji: student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.2
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)1
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.1
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy1
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.1
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.1
T-L-7Analiza dźwigni finansowej. Analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy1
T-L-8Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej.1
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa1
10
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz1
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.1
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim1
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw1
T-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa. Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń18
A-L-3Przygotowanie pracy z analizy finansowej20
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C20_W01
posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
Z_1A_W09, Z_1A_W08C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1
Z_1A_C20_W02
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W07C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C20_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U14, Z_1A_U21C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9M-2, M-3S-2, S-3, S-4
Z_1A_C20_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
Z_1A_U04, Z_1A_U14C-3T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9M-2, M-3S-2, S-3, S-4
Z_1A_C20_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
Z_1A_U04C-3T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C20_K01
Rozwiązywanie problemów finansowych
Z_1A_K04, Z_1A_K02, Z_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9, T-W-5M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C20_W01
posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
2,0Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej
3,0Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej
3,5Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach
4,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach
4,5Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej
5,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury
Z_1A_C20_W02
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
2,0Nie zna podstawowych źródeł informacji
3,0Zna podstawowe źródła informacji
3,5Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę
4,0Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
4,5Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
5,0Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C20_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
Z_1A_C20_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Z_1A_C20_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C20_K01
Rozwiązywanie problemów finansowych
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 5
  2. Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2017, 2
  3. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2016, 4
  4. Jerzemowska M. red, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2018, 4

Literatura dodatkowa

  1. Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009, 2
  2. Kramarov S.; Sakharova L.; Belyaev A., Analysis of financial and economic indicators of agricultural enterprises in the region based on open data sources, E3S Web of Conferences, Open Access, 2020, 210, p. 13004, https://doaj.org/article/103c9d8bd43a41f0a23e27c1cad18c35

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.2
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)1
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.1
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy1
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.1
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.1
T-L-7Analiza dźwigni finansowej. Analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy1
T-L-8Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej.1
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz1
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.1
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim1
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw1
T-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa. Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń18
A-L-3Przygotowanie pracy z analizy finansowej20
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C20_W01posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
Treści programoweT-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa. Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej
3,0Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej
3,5Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach
4,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach
4,5Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej
5,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C20_W02ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
Treści programoweT-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa. Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie testu
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych źródeł informacji
3,0Zna podstawowe źródła informacji
3,5Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę
4,0Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
4,5Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
5,0Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C20_U01posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-L-7Analiza dźwigni finansowej. Analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C20_U02interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-L-7Analiza dźwigni finansowej. Analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C20_U03analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-L-7Analiza dźwigni finansowej. Analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C20_K01Rozwiązywanie problemów finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-L-7Analiza dźwigni finansowej. Analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
T-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa. Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie