Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Metody badania standingu finansowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badania standingu finansowego
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna, w tym zwłaszcza z zakresu finansów i bankowości.
W-2Wymagana znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów statystycznych: Statistica, Statgraphics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji przedsiębiorstw.2
T-L-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm.2
T-L-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.2
T-L-4Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu finansowego przedsiębiorstw.3
9
wykłady
T-W-1Podstawowoe pojęcia dotczące standingu finansowego. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.2
T-W-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm. Sposoby normalizacji i standaryzacji cech diagnostycznych wykorzystywanych przy konstrukcji mierników agregatowych.3
T-W-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.2
T-W-4Kolokwium zaliczeniowe2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe8
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-3Przygotowanie projektu8
25
wykłady
A-W-1Studia literaturowe8
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/09_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_W09, Z_1A_W11, Z_1A_W13, Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1
Z_1A_D3/09_W02
Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_W09, Z_1A_W13, Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/09_U01
Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_U17, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U11, Z_1A_U18, Z_1A_U19, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2S-2
Z_1A_D3/09_U02
Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_U17, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U11, Z_1A_U18, Z_1A_U19, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-2T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/09_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K04, Z_1A_K01C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/09_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_D3/09_W02
Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/09_U01
Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_D3/09_U02
Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/09_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 1998
  2. Gabrusiewicz W., Metody analizy finansowej przedsiębiortswa, PWE, Warszawa, 2019
  3. Rabiej M., Analizy statytyczne z programami Statistica i Excel, Helion, Warszawa, 2017
  4. Zaleska M., OCENA KONDYCJI FINANSOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA PRZEZ ANALITYKA BANKOWEGO, OFICYNA WYDAWNICZA SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA W WARSZAWIE, Warszawa, 2012, 2
  5. Goodwin R.T., Quantitive methods in economics, R.T. Goodwin, Winipeg, Manitoba, canada, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Prusak B., Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa, DIFIN, Warszawa, 2005
  2. Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstw., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 1997
  3. Anderson D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste
  4. Iwona Bąk, Magdalena Zioło, Katarzyna Cheba, Anna Spoz, Environmental, social and governance factors in companies’ business models and the motives of incorporated them in the core business, Journal of Business, Economic and Management, 2021, 23(4)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji przedsiębiorstw.2
T-L-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm.2
T-L-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.2
T-L-4Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu finansowego przedsiębiorstw.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowoe pojęcia dotczące standingu finansowego. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.2
T-W-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm. Sposoby normalizacji i standaryzacji cech diagnostycznych wykorzystywanych przy konstrukcji mierników agregatowych.3
T-W-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.2
T-W-4Kolokwium zaliczeniowe2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe8
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-3Przygotowanie projektu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe8
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/09_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.
T-W-4Kolokwium zaliczeniowe
T-W-1Podstawowoe pojęcia dotczące standingu finansowego. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
T-W-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm. Sposoby normalizacji i standaryzacji cech diagnostycznych wykorzystywanych przy konstrukcji mierników agregatowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/09_W02Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.
T-W-4Kolokwium zaliczeniowe
T-W-1Podstawowoe pojęcia dotczące standingu finansowego. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
T-W-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm. Sposoby normalizacji i standaryzacji cech diagnostycznych wykorzystywanych przy konstrukcji mierników agregatowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/09_U01Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U19Potrafi przygotować i przeprowadzić wystąpienie ustne (publiczne), uczestniczyć w debacie, w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii IT
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji przedsiębiorstw.
T-L-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.
T-L-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm.
T-L-4Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu finansowego przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/09_U02Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U19Potrafi przygotować i przeprowadzić wystąpienie ustne (publiczne), uczestniczyć w debacie, w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii IT
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu finansowego przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/09_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny sytuacji przedsiębiorstw.
T-L-3Zastosowanie funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm. Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw.
T-L-2Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników agregatowych służących do syntetycznej oceny sytuacji ekonomicznej firm.
T-L-4Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu finansowego przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych