Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Polityka strukturalna UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka strukturalna UE | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone zajęcia z makroekonomii i polityki gospodarczej |
W-2 | Podstawy wiedzy z zakresu polityki społecznej i gospodarki regionalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o celach polityki polityki strukturalnej UE |
C-2 | Poznanie instrumentów polityki strukturalnej UE |
C-3 | Poznanie założeń sektorowych programów operacyjnych |
C-4 | Umiejętność charakterystyki założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Założenia polityki strukturalnej UE . | 2 |
T-K-2 | Sektorowe programy operacyjne. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko | 3 |
T-K-3 | Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekty realizowane w ramach polityki strukturalnej UE - przykłady | 2 |
T-K-4 | Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka strukturalna; cele, instrumenty. Polityka stukturalna a polityka regionalna. | 2 |
T-W-2 | Fundusze strutkuralne i inicjatywy wspólnotowe. Fundusz spójności | 2 |
T-W-3 | Zsady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej | 2 |
T-W-4 | Zasady polityki strukturalnej: koncentracji,partnerstwa, programowania, współfinansowania. | 2 |
T-W-5 | zaliczenie | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 9 |
A-K-2 | praca własna studenta obejmująca: - opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego, - dobór i analiza materiałów wtórnych, | 14 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 9 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, analiza innych materiałów - raportów, dokumentów, | 14 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania (problemu), - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, |
S-2 | Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu (tematu, polecenia), - organizacja - plan pracy, - dobór materiałów; argumenty, tezy, - samodzielność, czas realizacji tematu |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, - poszukiwanie argumentów w obliczu formułowanych tez, - nawiązywanie do dorobku innych autorów |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z pracy zaliczeniowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/10_W01 Ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | Z_1A_W03 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-K-2, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Z_1A_D1/10_W02 Ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | Z_1A_W02 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/10_U01 Potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych | Z_1A_U02 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-K-4, T-K-1, T-W-4 | M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/10_K01 Ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej | Z_1A_K05 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/10_W01 Ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
Z_1A_D1/10_W02 Ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o założeniach sektorowych programów operacyjnych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | |
4,0 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawerają uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/10_U01 Potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych | 2,0 | Student nie potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych | |
4,0 | Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/10_K01 Ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej | |
3,5 | Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają uchybienia | |
4,0 | Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Dubel Przemysław, Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju regionalnego, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2021
- Ruszkowski Janusz, Europeizacja. Analiza oddziaływania Unii Europejskiej, Difin, Warszawa, 2019
- 3. Dubel Przemysław , Adamczyk Artur, Polska w Unii Europejskiej. 10 lat doświadczeń, MT Biznes, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w panstwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Tangermann, S., and M. Banse, Central and Eastern European Agriculture in an Expanding European Union, CABI, ProQuest Ebook Central, 2000, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=292059.