Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Kontrola i audyt wewnętrzny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kontrola i audyt wewnętrzny | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej i podstaw prawa. |
W-2 | Znajomość podstaw rachunkowości finansowej i wyceny bilansowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego. |
C-3 | Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego. |
C-4 | Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu | 1 |
T-A-2 | Planowanie zadania audytowego | 1 |
T-A-3 | Identyfikacja ryzyka | 2 |
T-A-4 | Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki | 3 |
T-A-5 | Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu | 1 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej | 1 |
T-W-2 | Zakres kontroli finansowo-księgowej | 1 |
T-W-3 | Organizacja czynności kontrolno-analitycznych | 1 |
T-W-4 | Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego | 1 |
T-W-5 | Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym | 1 |
T-W-6 | Realizacja zadania audytowego | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć - interpretacja rozporządzenia MF w sprawie przeprowadzenia i udokumentowania audytu wewnętrznego oraz innych aktów prawnych | 10 |
A-A-3 | Rozwiązywanie zadań problemowych | 26 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 16 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/08_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Z_1A_D3/08_W02 Zna procedury audytu wewnętrznego | Z_1A_W09, Z_1A_W13, Z_1A_W07 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_D3/08_W03 Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki | Z_1A_W09, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-2, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/08_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego | Z_1A_U16, Z_1A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_D3/08_U02 Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego | Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U14 | — | C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_D3/08_U03 Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym. | Z_1A_U02, Z_1A_U04, Z_1A_U06 | — | C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/08_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | Z_1A_K07, Z_1A_K02, Z_1A_K06 | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/08_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. | 2,0 | Brak znajomości podstawowych pojęć |
3,0 | Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć | |
3,5 | Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu | |
4,0 | Dobra znajomość podstawowych pojęć | |
4,5 | Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji | |
5,0 | Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji | |
Z_1A_D3/08_W02 Zna procedury audytu wewnętrznego | 2,0 | Brak znajomości procedur audytu wewnętrznego |
3,0 | Minimalna wiedza z zakresu procedur audytu wewnętrznego | |
3,5 | Zanojomość części procedur audytu wewnętrznego | |
4,0 | Dobra znajomość procedur audytu wewnętrznego | |
4,5 | Dobra znajomość i umiejętność stosowania procedur audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka. | |
5,0 | Student zna istotę i zakres audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka. Potrafi określić w jakich warunkach i w jakich jednostkach może być prowadzony audyt wewnętrzny. | |
Z_1A_D3/08_W03 Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki | 2,0 | Brak znajomość procedur audytu wewnętrznego. |
3,0 | Student zna zakres audytu wewnętrznego i zna różnice pomiędzy kontrolą wewnętrzną a audytem wewnętrznym. | |
3,5 | Student interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego. | |
4,0 | Student dobrze interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. | |
4,5 | Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi stosować metody audytu wewnętrznego. | |
5,0 | Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi samodzielnie stosować metody audytu wewnętrznego, analizować materiały źródłowe i formułować wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/08_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego. |
3,0 | Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego. | |
3,5 | Student umie określać obszary stosowania audytu wewnętrznego a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego. | |
4,0 | Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. | |
4,5 | Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego. | |
Z_1A_D3/08_U02 Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego | 2,0 | Student nie potrafi wyodrębnić obszarów ryzyka ani posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. |
3,0 | Student z pomocą potrafi wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. | |
3,5 | Student potrafi stosować wybrane metody i techniki audytu wewnętrznego. | |
4,0 | Student dobrze wyodrębnia obszary ryzyka i posługuje się technikami i metodami audytu wewnętrznego. | |
4,5 | Student potrafi ocenić czynniki ryzyka i samodzielnie przeprowadzić analizę ryzyka. | |
5,0 | Student bardzo dobrze posługuje się metodami i technikami audytu wewnętrznego. | |
Z_1A_D3/08_U03 Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego. |
3,0 | Student z pomocą potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego. | |
3,5 | Student potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego. | |
4,0 | Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego. | |
4,5 | Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/08_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | 2,0 | Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką. |
3,0 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,0 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,5 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T., Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2013
- Winiarska K., Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie, Difin, Warszawa, 2019
- Przybylska J. (red.), Audyt wewnętrzny w sektorze finansów publicznych, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Lynn Fountain, Leading the Internal Audit Function, Auerbach Publications, 2015
Literatura dodatkowa
- Krasodomska J., Chłapek K., Krajewska S. red., Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
- Rozporzadzenie Ministra Finansów w sprawie audytu wewnetrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu, Dz.U. 2018 poz. 506, 2018
- European Commission, Assurance and advice - A journey through the last 20 years and into the future, 2020, https://ec.europa.eu/info/departments/internal-audit-service/internal-audit-service-ias-history/twenty-years-internal-audit-service-ias_en