Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Statystyka w biznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka w biznesie | ||
Specjalność | Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetosci: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwac sie arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA. |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie oraz samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie. |
C-2 | Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami wnioskowania statystycznego, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne) | 2 |
T-L-2 | Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej | 3 |
T-L-3 | Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych | 2 |
T-L-4 | Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera) | 3 |
T-L-5 | Liniowe i nieliniowe modele trendu | 3 |
T-L-6 | Kolokwium | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 23 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/03_W01 Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilosciowych w biznesie | Z_1A_W01, Z_1A_W08 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D2/03_W02 zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych | Z_1A_W04, Z_1A_W06, Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W15 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/03_U01 potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych | Z_1A_U02, Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U11, Z_1A_U21 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D2/03_U02 potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie | Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U09, Z_1A_U11, Z_1A_U12, Z_1A_U14, Z_1A_U15 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/03_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K07, Z_1A_K04, Z_1A_K02, Z_1A_K01, Z_1A_K05, Z_1A_K03 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/03_W01 Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilosciowych w biznesie | 2,0 | |
3,0 | posiada wiedzę w wąskim zakresie o organizacji i stosowaniu metod ilościowych w biznesie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_D2/03_W02 zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych | 2,0 | |
3,0 | poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/03_U01 potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę opisową na podstawie danych statystycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_D2/03_U02 potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie | 2,0 | |
3,0 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre elementy programu STATISTICA w biznesie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/03_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | |
3,0 | potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie biznesowe, a przy pomocy nauczyciela pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luszniewicz Andrzej, Statystyka w biznesie, laboratoria komputerowe, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa, 2002
- Krawczak I., Bąk K., Łukasik M., Najechalski P., Nowak Z., Olech-Piasecka W., Pułaska-Turyna B., Statystyka w biznesie. Zastosowanie narzędzi Excel, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, 2005
- Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
- Berenson M. L., Levine D., Szabat K. A., Krehbiel T. C., Basic Business Statistics, Global Edition, Pearson Education Limited, 2019
- Sharpe N. R., De Veaux R. D., Velleman P., Business Statistics, Global Edition, Pearson Education Limited, 2021
Literatura dodatkowa
- Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007