Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Dywersyfikacja produktu w kryzysie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dywersyfikacja produktu w kryzysie
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z zakresu podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z objawami wskazującymi że przedsiębiorstwo jest w sytuacji kryzysowej
C-2Zapoznanie studentów z isotą i rodzajami dywersyfikacji produktów
C-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Rodzaje dywersyfikacji produktów2
T-K-2Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie2
T-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług1
T-K-4Strategia dywersyfikacji2
T-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju1
T-K-6Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka przedsiębiorstwa w kryzysie2
T-W-2Istota dywersyfikacji produktów2
T-W-3Tworzenie nowych produktów i usługi w przedsiębiorstwie1
T-W-4Zaliczenie wykładu1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2przygotowanie studium przypadku10
A-K-3przygotowanie się do zaliczenia, studiowanie literatury6
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
Z_1A_W13C-1, C-2T-K-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_U01
Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
Z_1A_U06C-4, C-5T-K-5, T-K-3, T-K-4M-1, M-3S-3, S-2
Z_1A_D6/03_U02
Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U03C-3, C-4T-K-5, T-K-3, T-K-4, T-K-2M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K01C-3, C-4, C-5T-K-1, T-K-5, T-K-3, T-K-4, T-K-2M-2, M-3S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
2,0nie opanował
3,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów oraz zna jej rodzaje
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_U01
Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Student wykorzystuje podstawowe założenia strategii dywersyfikacji
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student umiejętnie korzysta ze założeń strategii dywersyfikacji
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/03_U02
Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student potrafi organizować pracę własną
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Student potrafi organizować pracę własną oraz całego zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Sosnowska A., Zarządzanie nowym produktem, SGH, Warszawa, 2010
  2. S. Wojciechowska-Filipek, B. Mazurek-Kucharska, Zarządzanie w kryzysie, CeDeWu, 2018
  3. Larkin J., Regester M., Zarządzanie kryzysem, PWE, Warszawa, 2005
  4. G. Kenny, Diversification Strategy: How to Grow a Business by Diversifying Successfully, Kogan Page, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zajączkowski M., Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Rodzaje dywersyfikacji produktów2
T-K-2Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie2
T-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług1
T-K-4Strategia dywersyfikacji2
T-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju1
T-K-6Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka przedsiębiorstwa w kryzysie2
T-W-2Istota dywersyfikacji produktów2
T-W-3Tworzenie nowych produktów i usługi w przedsiębiorstwie1
T-W-4Zaliczenie wykładu1
6

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2przygotowanie studium przypadku10
A-K-3przygotowanie się do zaliczenia, studiowanie literatury6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_W01Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z objawami wskazującymi że przedsiębiorstwo jest w sytuacji kryzysowej
C-2Zapoznanie studentów z isotą i rodzajami dywersyfikacji produktów
Treści programoweT-K-1Rodzaje dywersyfikacji produktów
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów oraz zna jej rodzaje
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_U01Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju
Treści programoweT-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju
T-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług
T-K-4Strategia dywersyfikacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Student wykorzystuje podstawowe założenia strategii dywersyfikacji
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student umiejętnie korzysta ze założeń strategii dywersyfikacji
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_U02Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
Treści programoweT-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju
T-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług
T-K-4Strategia dywersyfikacji
T-K-2Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student potrafi organizować pracę własną
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Student potrafi organizować pracę własną oraz całego zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju
Treści programoweT-K-1Rodzaje dywersyfikacji produktów
T-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju
T-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług
T-K-4Strategia dywersyfikacji
T-K-2Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym