Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka regionalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i zakres gospodarki regionalnej | 1 |
T-A-2 | Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów | 2 |
T-A-3 | Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna | 1 |
T-A-4 | Prezentacja samodzielnych projektów | 4 |
T-A-5 | Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji wybranego przez siebie regionu Polski. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do prezentacji wybranego przez siebie regionu z kraju Unii Europejskiej (pod względem gospodarczym) | 9 |
A-A-5 | Poszukiwanie informacji gospodarczych na portalach internetowych | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia |
M-2 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów Polski. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O01_W01 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE. | Z_1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1A_O01_W02 Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. | Z_1A_W03, Z_1A_W11, Z_1A_W12, Z_1A_W13, Z_1A_W15 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O01_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy | Z_1A_U03, Z_1A_U07, Z_1A_U12, Z_1A_U18, Z_1A_U06 | — | C-1, C-2 | T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1A_O01_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | Z_1A_U17, Z_1A_U07, Z_1A_U08, Z_1A_U18 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O01_K01 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego. | Z_1A_K04, Z_1A_K02, Z_1A_K08 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O01_W01 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_O01_W02 Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O01_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_O01_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O01_K01 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Literatura podstawowa
- Kudełko Joanna, Wałachowski Karol, Żmija Dariusz, Gospodarka regionalna w obliczu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, DIFIN, 2020
- Marian Gorynia, Ewa Łaźniewska (red.), Konkurencyjność regionalna, PWN, Warszawa, 2012
- Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2009
- Paweł Dahlke, Samorząd terytorialny w procesie kształtowania rozwoju gospodarczego regionu, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2017
- Costas Spirou, Urban tourism and urban change : cities in a global economy, Routledge, New York, London, 2011
Literatura dodatkowa
- Otok S., Geografia polityczna, PWE, Warszawa, 1999
- pod redakcją Elżbiety Sobczak, Regionalne i lokalne uwarunkowania rozwoju gospodarki Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2011