Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Ekologiczne aspekty zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne aspekty zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce. |
C-2 | Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko. |
C-3 | Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy ekonomiczne ochrony środowiska. | 4 |
T-W-2 | Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego. Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie. | 4 |
T-W-3 | System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży). Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie. Zaliczenie. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Lektura literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C21_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. | Z_1A_W04, Z_1A_W15 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C21_U01 Student posiada umijętność zastosowania posiadanej wiedzy do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem. | Z_1A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C21_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | Z_1A_K05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C21_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. | 2,0 | |
3,0 | Zna instrumenty mające wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią oraz cechy przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C21_U01 Student posiada umijętność zastosowania posiadanej wiedzy do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C21_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | 2,0 | |
3,0 | Świadowmy w działaniach gospodarczych znaczenia zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
- Hanna Żakowska, Opakowania a środowisko, PWN, Warszawa, 2017
- Janina Ciechanowicz-McLean, Prawo ochrony i zarządzania środowiskiem, Difin, 2019, 2
- Agnieszka Becla, Stanisław Czaja, Anetta Zielińska, Ecological information management in the context of sustainable development : chosen issues, I-BiS s.c. Andrzej Bieroński, Przemysław Bieroński, Wrocłąw, Jelenia Góra, 2010
Literatura dodatkowa
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
- Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000
- Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999